Studieliv
Design By Kolding
Byen er kendt for sin dramatiske historie, sin smukke natur, sit rige og varierede kulturliv, samt sin kraftige erhvervsvækst.
Søger du kultur, kunst og oplevelser, så besøg fx Museet på Koldinghus, Trapholt, Mungo Park Kolding og Godset. Og hvis du foretrækker landlige omgivelser, ligger byen i ét af de mest naturskønne områder - tæt på vand, skov og strand og med mulighed for sport og andre aktiviteter.
Kolding Kommune har mere end 87.000 indbyggere og ligger geografisk centralt i forhold til resten af Danmark og Europa. Kolding er både universitetsby og erhvervsby, og transport til og fra byen klares med nem adgang til motorvej, bus og tog. Og Billund Lufthavn ligger kun en halv times kørsel fra Kolding.
Kolding som studieby
Kolding er en rigtig studieby med mange unge studerende og masser af studieliv. Der findes en række uddannelsesinstitutioner med andre studerende som dig i Kolding.
Derudover findes der også et væld af anden undervisning, du kan deltage i, blandt andet gennem oplysningsforbund, sprogskoler og Folkeuniversitetet.
Bo i Kolding
Mange vælger Kolding som deres studieby, og der er mange uddannelser at vælge imellem. Det er relativt let at få tag over hovedet, idet byen råder over ca. 800 ungdomsboliger, som er placeret centralt i forhold til uddannelsesinstitutionerne, og så er der en masse kulturtilbud og et aktivt studiemiljø. Kolding Kommune forventer at ungdomsboligbestanden udvides med ca. 80 i henholdsvis 2015 og 2016.
I Kolding er der boliggaranti. Mange studerende vælger at bo sammen i mindre kollektiver, hvilket er med til at styrke fællesskabet og det sociale liv. Byen råder over ca. 800 ungdomsboliger, som er placeret centralt i forhold til uddannelsesinstitutionerne. Derudover findes mange lejligheder - og de går ofte i 'arv' fra studerende til studerende.
I Kolding er der også masser af kulturtilbud og et aktivt studiemiljø.
DSR - De studerendes råd
DSR er en studenterforening, der arbejder for at skabe de bedste forhold for studerende på Designskolen Kolding. "De bedste forhold for studerende" kan betyde mange forskellige ting, og det er lige præcis, hvad rådet laver. De beskæftiger sig med alt fra uddannelsespolitik på nationalt niveau til bedre forhold på værkstederne.
Alle bestyrrelsesmedlemmerne i DSR er studerende på skolen, og hvert hold har en repræsentant i foreningen. Hvis du har en god idé, noget du savner, eller noget du er utilfreds med, kan du kontakte DSR. Du kan enten kontakte din klasserepræsentant eller hhv. formanden eller næstformanden i DSR.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 2023 udbetalt kr. 12.609 kr. som er overført til De Studerende Råds konto.
I 2018 udgjorde beløbet kr. 12.516 kr., 2019 12.405 kr., i 2020 12.580 kr. og i 2021 12.580 kr. og i 2022 12.444 kr.
Studienævnet
Designskolen Koldings Studienævn er det organ, der sammen med chef for uddannelse og studieadministrationen drøfter og aftaler de formelle rammer for uddannelsernes indhold, planlægning og gennemførelse. Det er Studienævnet, der fører tilsyn med undervisningens faglige niveau og bidrager til at kvalitetssikre og kvalitetsudvikle uddannelserne og undervisningen.
Studienævnet træffer blandt andet afgørelser ved ansøgninger om merit og dispensation, afgiver anbefalinger til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af uddannelse og undervisning, afgiver udtalelser vedr. opfølgning på uddannelses- og undervisningsevalueringer, godkender forslag til studieordning og ændringer heri, godkender nye og væsentligt reviderede kursusbeskrivelser, bidrager til at sikre og udvikle studiemiljøet samt bidrager til at kvalificere undervisningens tilrettelæggelse. Både undervisere og studerende er repræsenteret i Studienævnet med fire repræsentanter og to suppleanter for hhv. undervisere og studerende. Der afholdes cirka tre møder pr. semester.
Her kan du finde svar på de mest stillede spørgsmål om at være studerende på Designskolen Kolding
Adfærdspolitik / Code of Conduct
Designskolen Kolding er en inkluderende og rummelig institution, der er åben for alle uanset køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. På institutionen er der endvidere ytringsfrihed for studerende, såvel som ansatte, under henvisning til straffelovens rammer.
Studieordningen (jf. bilag 2) fremhæver, at studerende forventes at opføre sig 'hensynsfuldt og ordentligt' overfor andre studerende og ansatte. Det betyder blandt andet, at Designskolen Kolding ønsker åben, nysgerrig og respektfuld dialog med plads til forskellige holdninger og meninger blandt studerende og ansatte. Det fremmer kritisk tænkning og kreativitet og skaber et berigende læringsmiljø, der forbereder studerende til det mangfoldige samfund, de vil møde efter endt uddannelse.
Med en nysgerrig, hensynsfuld og respektfuld dialog menes, at man:
- deltager i diskussioner med åbenhed, nysgerrighed og en vilje til at overveje forskellige synspunkter
- at man udviser omsorg og empati i diskussionen – også når synspunkterne divergerer
- undgår nedsættende sprogbrug og andre former for kommunikation, der har til formål at nedgøre modparten
- lytter aktivt til andre, og sørger for, at alle har mulighed for at udtrykke deres tanker.
Det er underviserens ansvar at planlægge og gennemføre undervisningen, herunder også værne om læringsmiljøet i undervisningsaktiviteterne bredt (på studiepladser, i værkstedet, undervisningslokalet, på ekskursionsturen m.v.).
Det er derfor til enhver tid underviserens ret og pligt at facilitere, at dialoger i undervisningsrummet mellem underviser og studerende - men også mellem studerende - foregår respektfuldt. Derudover har underviseren også mulighed for at afslutte en dialog, såfremt den anses for irrelevant for undervisningen, eller hvis underviseren vurderer, at den overskrider grænsen for, hvad der kan anses for at være åben og respektfuld dialog. Studerende har pligt til at følge de anvisninger, underviserne giver dem. (jf. studieordningens bilag 2)
På Designskolen Kolding accepterer vi ikke krænkende adfærd som mobning eller seksuel chikane. Alle har derfor ret og pligt til at videregive information, hvis der opstår situationer, hvor studerende eller medarbejdere udviser krænkende adfærd. Samtidig har vi hver især et ansvar for at medvirke til at forebygge eller løse situationer, der er eller kan føre til mobning og seksuel chikane.
Skolen gennemfører som minimum hvert andet år en undersøgelse af det psykiske og fysiske studiemiljø i form af en studieundersøgelse/læringsbarometerundersøgelse. I studieundersøgelsen kan alle studerende anonymt tilkendegive, hvis de føler sig udsat for krænkende adfærd.
Download Hensigtserklæring om Adfærdspolitik
Kontakt seniorkonsulent Lone Dalsgaard André
Adgang til Designskolen Kolding med studiekort
Med dit studiekort har du adgang til skolen døgnet rundt.
Åbningstider
Mandag-torsdag: 8.30 - 15.00
Fredag: 8.30 - 14.00
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Affald
Vi har bæredygtighed i fokus, også når det drejer sig om affald. Derfor sorterer vi løbende vores affald. Som studerende kan du støtte op omkring, at skolens affald bliver genanvendt på den mest miljøvenlige måde ved at benytte de opstillede beholdere i undervisningslokaler, fællesområder og værksteder. Hovedfraktionerne er pap og karton, papir, plast, pant, restaffald og miljøfarligt affald.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Alumne
DK Graduate er et professionelt og socialt netværk for alle studerende, der har afsluttet uddannelse på Designskolen Kolding, såvel kandidater som bachelorer og gæstestuderende.
Tilmeld dig gruppen DK Graduate på LinkedIn
Kontakt studiechef Jette Ladegaard Garnæs
Ansvar for egen læring
På Designskolen Kolding har du ansvar for egen læring. Det vil sige, at du selv sørger for at dukke op til undervisning. Der bliver derfor heller ikke noteret fravær ved mødetid. Du er selv ansvarlig for at sætte dig ind i, hvad der kræves af kurserne. Læringskrav fremgår af kursusbeskrivelsen.
Gå til Studieordninger og kursusbeskrivelser
Kontakt uddannelseschef Eva Kappel
AV-udstyr
Du har mulighed for at låne AV-udstyr i forbindelse med projekter, blandt andet kamera til foto og video, Go-Pro, mikrofoner, høretelefoner, kabler, tripods til kamera og iPhone, Zoom-device til at optage lyd, lysudstyr til video, iPads.
Kontakt AV-ansvarlig Alain Villa Monteiro
Husk dit studiekort med studienummer!
Barsel
Hvis du skal på barsel i løbet af din uddannelse, skal du søge orlov. Orlov skal bevilliges, når det er begrundet i barsel eller adoption. Hvis du er godkendt til SU, kan du søge om ekstra SU-klip i forbindelse med din barsel.
Kontakt Studieadministrativ medarbejder Karina Sørensen
Beredskab
Vi har en beredskabsprocedure, der beskriver, hvordan du som studerende forholder dig i tilfælde af brand, trusler eller andre alvorlige situationer.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Bestyrelse
I skolens bestyrelse sidder to repræsentanter fra De Studerendes Råd. Skolen hører under Forsknings- og Uddannelsesministeriet og er en selvejende institution med egen bestyrelse og et repræsentantskab bestående af en række designere og erhvervsfolk. Skolen ledes af rektor, der ansættes af og refererer til skolens bestyrelse, der har det overordnede ansvar for skolens virksomhed.
Bestyrelsen er valgt blandt medlemmerne i et repræsentantskab med faglig kompetence fra designbranchen og erhvervslivet.
Gå til medarbejdersiden og find bestyrelsesmedlemmerne gennem filteret 'Bestyrelse'
Biblioteket
Designskolen Koldings bibliotek er et uddannelsesbibliotek for skolens studerende og ansatte. Fokus er på design, kunsthåndværk, grafisk design, beklædning, tekstil og designmetoder. Biblioteket rummer ca. 20.000 bøger og abonnerer på ca. 30 tidsskrifter.
Åbningstider
Mandag-torsdag: 8.30 - 15.00
Fredag: 8.30 - 13.00
Søg i bibliotekets database her
Kontakt bibliotekar Trine Louise Bernicken
Brugernavn
Ved studiestart får du udleveret et brugernavn og en adgangskode. Det skal bruges til at tilgå skolens computere, WiFi og printere. Det er dit brugernavn, du logger ind med overalt og ikke din mailadresse.
Kontakt systemadministrator Henrik Nyhuus Gill
Business Lunch
Business Lunch er et arrangement, hvor virksomheder kan møde engagerede studerende, der ønsker at samarbejde med erhvervslivet i enten praktik, studiejob, projekt eller job. Det er et samarbejde mellem Business Kolding, SDU Kolding, IBA og DSKD.
Kontakt studiechef Jette Ladegaard Garnæs
Butikker
Papersign, DK: Works, og butikken for materialesalg.
Hos Papersign kan du forsyne dig med materialer. Du kan købe papir, karton, tegneredskaber, æsker, pensler, farver og meget, meget mere. Butikken holder åbent for alle.
Mandag: 9.30 - 15.30
Tirsdag: 9.30 - 15.30
Onsdag: 9.30 - 15.30
Torsdag: 9.30 - 16.30
Fredag: 9.30 - 14.30
Gå til Papersigns Facebookside
I DK:WORKS sælger nuværende og tidligere studerende deres designs. Butikken er åben for alle.
Hverdage: 8.30 - 15.00
Fredag: 8.30 - 14.00
Lørdag og søndag lukket
Butikken for materialesalg på 3. sal. Her kan du forsyne dig med garn, tekstiler og øvrigt tilbehør. Butikken er forbeholdt skolens studerende og ansatte.
Mandag-tirsdag 15.00-17.00
Onsdag lukket
Torsdag-fredag 15.00-17.00
Cykel
Skolen råder over en skolecykel, som du kan låne én dag ad gangen.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Kontakt ejendomsserviceteknikker Tommy Freudendal
Databaser
Via DSKD bibliotek har du adgang til en lang række databaser og online-ressourcer, der kan hjælpe dig, når du skal finde relevant information til dit studie.
Kontakt bibliotekar Trine Louise Bernicken
De Studerendes Råd (DSR)
De Studerendes Råd (DSR) er Designskolen Kolding elevråd. Rådet består af studerende, der varetager de studerendes interesser. DSR består af ca. 25 aktive studerende, som er elevernes stemme på skolen.
Gå til medarbejdersiden og se DSR gennem filteret 'De Studerendes Råd (DSR)'
Kontakt forperson for DSR Asbjørn Kristiansen
Dispensation
Hvis du ikke har en adgangsgivende eksamen, kan du søge om dispensation til at følge optagelsesforløbet. Det betyder, at du udover den almindelige KOT-ansøgning, skal dokumentere og reflektere over dine designprojekter.
DK: WORKS
I DK:WORKS sælger nuværende og tidligere studerende deres designs. Butikken er åben for alle.
Hverdage: 8.30 - 15.00
Fredag: 8.30 - 14.30
Lørdag og søndag lukket
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
ECTS
ECTS står for European Credit Transfer System og benyttes til meritoverførsel for videregående uddannelser i udlandet eller i Danmark. Du får tildelt ECTS point for gennemførte kurser og beståede eksamener.
ECTS angiver arbejdsbyrden (ikke sværhedsgrad). 60 ECTS point svarer til arbejdsindsatsen for et helt studieår, og 30 ECTS point svarer til et semester. Praktik og projektarbejde udløser også ECTS-point, da de er en del af den samlede uddannelse.
Gå til ECTS-Uddannelse- og Forskningsministeriet
Efter- og videreuddannelse
Efter- og videreuddannelse på Designskolen Kolding er for dig, der har behov for at dygtiggøre dig inden for design og designmetoder i bred forstand, og for virksomheder, der har behov for at skabe innovation og nyt forretningspotentiale gennem designtænkning og strategiske designprocesser.
Vi tilbyder kompetencegivende videreuddannelse med ECTS-point og opkvalificerende efteruddannelseskurser.
Gå til Efter- og videreuddannelse
Kontakt uddannelseschef Eva Kappel
Eksamen
Mundtlige prøver er som udgangspunkt offentlige. Eksamen vil blive afholdt af en eksaminator og en intern eller ekstern censor, som også står for voteringen. Voteringen er lukket og skal foregå straks efter afsluttet prøve. Du vil herefter få oplyst din karakter i enerum.
Skriftlige prøver består af et skriftligt arbejde, som vurderes af eksaminator og en intern eller ekstern censor. Omfanget af prøven kan variere og står angivet i de respektive kursusbeskrivelser. Omfanget opgøres i normalsider, der defineres som 1 normalside = 2400 anslag inkl. mellemrum.
Læs mere om eksamener i studieordningen
Kontakt studiechef Jette Ladegaard Garnæs
Eksamenslokaler
Her finder du information om eksamenslokaler: adgang, brug og gode tips.
Angivelse af lokaler på eksamensplanen
På eksamensplanen, som du modtager senest 3 uger før eksamen, står der angivet, hvilke lokaler eksamen vil foregå i. Der vil som regel være angivet to lokaler på planen.
Det ser typisk ud som følgende:
Studerende 1 går op i lokale A
Studerende 2 går op i lokale B
Studerende 3 går op i lokale A
Studerende 4 går op i lokale B
Osv.
Eksempel: hvis du er den tredje studerende, der skal op, har du adgang til lokale A, så snart studerende 1 er færdig med sin eksamen og hurtigst muligt har taget sit projekt ned.
Rådighed over eksamenslokalet
Du vil altså som minimum have adgang til dit eksamenslokale én eksamenstid før din egen eksamen. Hvis der er tale om et stort eksamenslokale kan I dog vælge at dele lokalet op, så I er flere, der kan stille op om morgenen eller evt. dagen før efter undervisningstid.
Det er ikke muligt at få rådighed over lokalet i dagene op til din eksamen, og det er ligeledes ikke muligt at booke et lokale til en eventuel prøveeksamen.
Type af eksamenslokale
Et eksamenslokale kan både være et af de store undervisningslokaler eller et af de mindre mødelokaler, der er på skolen. Der kan desværre ikke stilles flere eksamenslokaler til rådighed, end dem I har fået tildelt. I de fleste eksamensperioder afvikles der mange eksaminer på tværs af årgange samtidigt, og i nogle eksamensperioder afvikles der også undervisning.
Det er ikke muligt at afholde sin eksamen uden for skolens område.
Udstyr i lokalet
Det er dit ansvar som studerende at tjekke hvilket udstyr der er til rådighed i eksamenslokalet i god tid inden din eksamen. Hvis der ikke er det udstyr i lokalet du skal bruge (projektor, lyd m.m.) kan du kontakte AV-ansvarlig Alain Villa Monteiro. Hvis du har brug for opslagstavle, whiteboard m.m. kan du kontakte Ejendomsservicetekniker Tommy Freudendal.
Husk at rydde op efter dig selv efter endt eksamen og at aflevere evt. udstyr tilbage til Alain!
3 gode tips
Lav evt. aftaler med dine medstuderende før eksamen
Forbered dit materiale så godt som muligt inden eksamen, så det er klar til at blive lagt frem/stillet frem/hængt op, når du får rådighed over lokalet
Hjælp evt. hinanden med at stille op og tage ned før og efter eksamen, så I udnytter tiden bedst muligt
Kontakt studieadministrativ medarbejder Anja Junge Taudal Andersen
Kontakt studieadministrativ medarbejder Marie Høj Kjeldsen
AV-ansvarlig Alain Villa Monteiro
Ejendomsservicetekniker Tommy Freudendal
Evaluering
Feedback fra studerende er helt afgørende for, at vi kan udvikle kvaliteten af vores uddannelser. Derfor foretager vi løbende evalueringer.
Som studerende vil møde følgende evalueringer:
Kursusevalueringen ligger i slutningen af et kursus på mere end 3 uger. Her vil du blive bedt om at evaluere på det kursus, du lige har gennemført. Evalueringerne bruges til at sikre stort udbytte og høj kvalitet i kurserne.
Studieevaluering er en evaluering på hele studiet generelt. Undersøgelsen laves årlig hvert efterår af Uddannelseszoom/Læringsbarometer, som udsendes på skift af skolen og Forsknings- og Uddannelsesministeriet/epinion.
Studiestartsevaluering er en evaluering af opstart på uddannelsen, og derfor sendes den ud til første års bachelorer og kandidater. Undersøgelsen laves ligeledes hvert efterår.
Dimittendevaluering. Når du er færdig med din uddannelse, vil du blive bedt om at deltage i Dimittendevaluering, som indsamler dine oplevelser af din entré på arbejdsmarkedet med designuddannelsen i bagagen.
Gå til Evalueringer
Kontakt studiechef Jette Ladegaard Garnæs
Fagmøde
En gang om måneden mødes fagområderne på tværs af årgangene for at stille hinanden spørgsmål og diskutere undervisningen og dagligdagen på skolen. Her kan du på samme tid fortroligt henvende dig til din fagleder med eventuelle indvendinger, eller hvis der er noget, du undrer dig over.
Kontakt uddannelseschef Eva Kappel
Find skolen
Du finder Designskolen Kolding på Ågade 10, 6000 Kolding. Skolen ligger i 8 minutters gåafstand fra togstationen.
Gå til Google Maps
Fredagsbar
Fredagsbaren står for de sociale arrangementer på skolen. Der holdes fester, brætspilsaftener, hyggelige sammenkomster, juletraditioner og meget mere. Fredagsbaren har en bestyrelse sammensat af studerende fra de forskellige årgange.
Genskabe
Lige inden for døren i skolens kælder står nogle skabe, som vi kalder 'genskabe'. Her kan du aflevere ting og materialer, som du ikke længere bruger og måske selv være heldig at gøre et kup.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Gruppe- og projektarbejde
På bacheloruddannelsen kan man kun gå til gruppeprøve ved afgangsprojektet samt ved den skriftlige opgave i det tværgående modul på 3. semester. Her må man være op til tre studerende. På kandidatuddannelsen er der mulighed for at arbejde i grupper á op til fire studerende i alle prøver (undtaget prøver, der bestås ved undervisningsdeltagelse).
Man vil altid få en individuel bedømmelse samt en individuel karakter. Ved skriftligt gruppearbejde skal der derfor angives, hvilke dele af besvarelsen man hver især har udarbejdet. Man skal være opmærksom på, at antallet af gruppemedlemmer påvirker eksaminationstiden ved mundtlige prøver samt omfanget af det skriftlige arbejde i skriftlige prøver. Man kan læse mere om dette i studieordningen.
Grønne initiativer
Vi har fokus på miljøtiltag og grønne initiativer og bestræber os på at være både energibevidste og have et godt arbejdsmiljø. Som studerende kan du støtte op om initiativerne ved blandt andet at huske at slukke lyset, når du forlader din arbejdsplads, sortere dit affald ved at benytte de opstillede beholdere og ikke smide cigaretskodder på jorden. Har du forslag til miljømæssige tiltag, er du velkommen til at kontakte skolen.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Hittegods
Hittegods/glemte sager kan du aflevere eller være heldig at genfinde i skolens reception.
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Hjertestarter
Du finder en hjertestarter ved skolens hovedindgang - lige over for receptionen i stueetagen.
Housing
En fordel ved at være studerende i Kolding er, at det er nemt at finde et sted at bo.
Du kan blandt andet søge studiebolig her: Student Kolding
Informationssikkerhed og privatlivspolitik
Informationssikkerheden på Designskolen Kolding er styret af klare retningslinjer og regler samt en tydelig ansvarsfordeling. Designskolen Kolding indsamler oplysninger om dig i forbindelse med besøg på vores hjemmesider, ved brug af nyhedsbrev, ved tilmelding til vores konferencer, og når du benytter dig af vores tjenester.
Internationalt samarbejde
Designskolen Kolding indgår i internationale samarbejder. Det betyder, at du kan komme på udveksling for at specialisere dig inden for dine interesseområder. Det betyder også, at vi får udvekslingsstuderende på vores skole. Desuden har vi en stor del internationale kandidatstuderende.
Introfest
Der afholdes fester løbende igennem skoleåret. Det er Fredagsbaren, som står for at arrangere festerne.
Kontakt seniorkonsulent Lone Dalsgaard André
Intromesse
Ved studiestart hvert år afholder vi en intromesse. Her hører du mere om skolen og de tilbud, vi har at byde på, og møder en række nøglepersoner.
Kontakt seniorkonsulent Lone Dalsgaard André
IT
Her finder du quick links til et udvalg af de systemer, som er mest relevante for dig. Du finder yderligere information om IT til uddannelsesbrug på ItsLearning-platformen, som er skolens online-læringsstyresystem.
Cyberpilot
Med Cyberpilot træner du løbende din viden og opmærksomhed omkring basal IT-sikkerhed og er med til at ruste Designskolen Kolding mod cyberangreb samt reducere risikoen for fejl og databrud.
FileSender
FileSender er en tjeneste, der gør det muligt at overføre filer, der er for store til bare at blive vedhæftet en mail.
ItsLearning
ItsLearning er Designskolen Koldings fælles læringsplatform, som bruges til undervisningsmateriale, aktiviteter og kommunikation mellem undervisere og studerende.
Office 365
Mail, kalendere og mødeafholdelse. Tekstbehandling, regneark og præsentationer. Med Office-pakken har du styr på det hele.
STADS selvbetjening
STADS betyder STudieADministrativt System - og du bruger det, når du skal udskrive indskrivningsbekræftelser og karakterudskrifter.
Brugernavn: Dit studienummer
TimeEdit
TimeEdit er skolens skemalægnings- og lokalebookingsystem. Det er også i dette system, du kan se dit skema.
WISEflow
WISEflow er Designskolen Koldings digitale eksamenssystem, som understøtter hele eksamensprocessen før, under og efter eksamen. Alle eksamener oprettes i WISEflow uanset format, således at du kan få et overblik over semesterets eksamener. Bedømmelser afgives også i WISEflow.
Kontakt Systemadministrator Henrik Nyhuus Gill
ItsLearning
ItsLearning er Designskolen Koldings virtuelle klasselokale. Der er ét klasselokale pr. kursus, og du er tilknyttet alle relevante rum.
Her finder du:
- undervisningsmateriale
- rum til aflevering af opgaver, kontrakter m.m.
- meddelelser fra din underviser
- formelle dokumenter som f.eks. kursusbeskrivelse og kursusbrief
ItsLearning er desuden en fælles platform, når du søger svar på grundlæggende og praktiske spørgsmål om din uddannelse.
Gå til ItsLearning
Iværksætteri
Designskolen Kolding har en aftale med Pakhuset Kolding/Business Kolding, om at designstuderende må bruge faciliteter og rådgivning i forhold til iværksætteri. Hvis du kunne tænke dig at vide mere om det, så kontakt Pakhuset.
Gå til Pakhusets hjemmeside
Julebazar
Et par hyggelige og traditionsrige dage på skolen hvor nuværende og tidligere studerende sælger deres egne unikke designs. Kantinen sælger hjemmelavet juleknas, gløgg, sandwich og kager.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Kantine
Kantinen er skolens samlingssted og tilbyder friske og sunde retter. Maden er så vidt muligt økologisk og lavet fra bunden. Den daglige frokostbuffet indeholder salater og forskellige slags dip, dressinger og varme middagsretter - altid med en vegetarisk variant. Derudover tilbyder kantinen friskbagt brød og kage hver dag.
Designmåltid
I forbindelse med interne arrangementer, møder, receptioner og lignende leverer kantinen også forplejning. Det er desuden muligt at bestille et designmåltid, som er en skræddersyet madoplevelse skabt af køkkenpersonalet i samarbejde med nogle af skolens designere. Et designmåltid tager udgangspunkt i - og bliver nøje tilpasset - det emne, tema eller arrangement, I arbejder med eller er vært for.
Åbningstider
Mandag, tirsdag, torsdag: 8.30-14.30
Onsdag: 09.30.-14.30
Fredag: 8.30-13.30
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Klager over bedømmelser
- Klager over prøver behandles efter reglerne i eksamensbekendtgørelsen.
- Klager skal begrundes skriftligt og være Designskolen Kolding i hænde senest to uger efter bedømmelsen har fundet sted. Hvis der foreligger særlige forhold, kan Designskolen Kolding dispensere fra denne tidsfrist.
- En klage kan resultere i en lavere bedømmelse end den først givne.
Klager over Designskolen Koldings afgørelser i retlige spørgsmål Designskolen Koldings afgørelser kan indbringes for Styrelsen for Videregående Uddannelser, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Klagen indsendes til Designskolen Kolding, der afgiver en udtalelse. Klageren skal herpå have mulighed for at afgive sine kommentarer til udtalelsen. Fristen herfor er mindst 1 uge. Designskolen Kolding sender klagen til Styrelsen vedlagt institutionens udtalelse samt klagers evt. kommentarer hertil. Fristen for indgivelse af klage er to uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren.
Kontakt studievejleder og studieadministrativ medarbejder Esther Fuchs
Konkurrencer
Som designstuderende er det oplagt at deltage i danske og internationale konkurrencer. Det bakker skolen op om, og du kan altid få hjælp og vejledning fra undervisere og andre ansatte, herunder skolens medieværksted. Skolen forsøger så vidt muligt at formidle aktuelle konkurrencer.
Kursusbeskrivelser
I kursusbeskrivelserne kan du læse om kurserne: formål, læringsmål og eksamensformaliteter.
Kursusbrief
I kursusbriefet folder underviserne kurset ud. Briefet beskriver, hvordan du som studerende skal opnå læringsmålene. Her kan du læse om kursusindholdet, litteraturlisten, afleveringer samt se forventet skemaet. Du har dog altid selv ansvar for at holde dig opdateret om skemaændringer. Du kan forvente, at kursusbriefet er uploadet i kursusrummet på ItsLearning, senest 14 dage inden kurset starter. Hvis dette ikke er tilfældet kontakt da studieadministrationen.
Kontakt kursets underviser, hvis du har spørgsmål til kursetbrief.
Laboratorier
Videnskabelig forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed samles i skolens tre laboratorier: Bæredygtighed og Design, Socialt Design samt Leg og Design; områder, som repræsenterer skolens strategiske satsninger.
Laboratorierne genererer viden og eksempler på, hvordan design bidrager til udvikling og implementering af meningsfulde produkter, services og systemer med udgangspunkt i praksis og den kunstneriske tilgang til faget. Du kan samarbejde med skolens laboratorier både gennem din undervisning og som praktikant eller studentermedhjælp.
Gå til LAB for Bæredygtighed og Design
Gå til LAB for Socialt Design
Gå til LAB for Leg og Design
Kontakt projektchef for LABs Lene Nyhus Friis
Legatsøgning
For generel legatsøgning kan du besøge legathåndbogen.dk
Du kan også søge DSR til studieture og Kolding Kommune, Fællesfonden til fordel for beskæftigede i håndværksfagene i Kolding.
Lokaler
Har du brug for et ekstra lokale til fx et møde, kan du henvende dig i receptionen. Vi har et begrænset antal mødelokaler, så vi vil ikke altid kunne opfylde dine ønsker.
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Love og bekendtgørelser
På følgende link finder du gældende regler og bekendtgørelser, der omfatter designuddannelserne ved Designskolen Kolding, herunder studieordninger og fagbeskrivelser.
Gå til Studieordninger og kursusbeskrivelser
Gå til Bekendtgørelse af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
Gå til Code of Conduct
Download Rektors resultatkontrakt 2023
Download Strategisk rammekontrakt 2022-2025
Download Strategisk rammekontrakt 2018-2021
Download Udviklingskontrakt 2015-2017
Download Udviklingskontrakt 2013-2014
Download Rammeaftale 2012
Læsestrategier
Det kan være tidskrævende at studere på en videregående uddannelse. Fx kan læsemængden til tider virke skræmmende og uoverkommelig, især hvis man ikke er den hurtigste læser. Hvis du føler, at du kommer bagud med læsningen, så handler det ofte om, at du måske ikke læser på den mest hensigtsmæssige måde.
Tal med din lærer eller dine medstuderende hvis du oplever udfordringer. Der vil være både tips og støtte at hente.
Mail
Som studerende får du en Office365-mail. Denne dskd-mail er en af dine primære kilder til information fra skolen. Sørg derfor for jævnligt at tjekke den. Se Office365
Kontakt systemadministrator Henrik Nyhuus Gill
Materialegebyr
Som studerende betaler man for fælles materialer. Beløbet, der opkræves kort tid efter studiestart, er ca. 3.000 kr. for bacheloruddannelsens seks semestre og ca. 2.000 kr. for kandidatuddannelsens fire semester. Beløbet kan kun refunderes ved udmeldelse. Et påbegyndt semester kan ikke refunderes.
Studerende afholder selv udgifter til materiale under uddannelse. Vi har to materialebutikker PaperSign og Shoppen på 3. sal.
Det er dog ikke alle materialer, der kan sælges i butikkerne. Derfor opkræver vi et samlet materialegebyr for henholdsvis bachelor- og kandidatuddannelsen.
De fælles materialeudgifter kan fx være farve, papir, kemikalier, søm, skruer, filamenter til print, papir i fotoværksted og systråd. Materialer som man under sin uddannelse kan benytte uden beregning. Det vil også være immaterielle materialer som software.
Fælles for materialerne under materialegebyret er, at det ikke er hensigtsmæssigt at sælge dem til den enkelte.
Kontakt seniorkonsulent Lone Dalsgaard André
Materialeshop - Tekstil og Beklædning
På 3. sal ligger butikken for materialesalg. Her kan du forsyne dig med garn, tekstiler og øvrigt tilbehør. Butikken er forbeholdt skolens studerende og ansatte.
Åbningstider:
Mandag-tirsdag 15.00-17.00
Onsdag lukket
Torsdag-Fredag: 15.00-17.00
Merit
Startmerit: Du skal søge merit, når du er optaget på uddannelsen, hvis du har anden relevant designfaglig studieaktivitet på samme uddannelsesniveau bag dig (< 5 år).
Det er Studienævnet, der afgør, om du er berettiget til merit. Ved bacheloruddannelsen kan der maksimalt meritoverføres 120 ECTS-point fra en tidligere uddannelse. Bachelorprojekt kan ikke meritoverføres.
Ved kandidatuddannelsen kan der maksimalt meritoverføres 60 ECTS-point fra en tidligere uddannelse. Kandidatprojekt kan ikke meritoverføres. Læs mere i studieordningen.
Forhåndsmerit: I forbindelse med udvekslingen, der ligger på bacheloruddannelsens 4. semester, skal du, hvis du ønsker at læse på andre uddannelsesinstitutioner i ind- og udlandet, søge om forhåndsmerit. Ansøgningen om forhåndsmerit skal være fagligt velbegrundet og indeholde en beskrivelse af de kurser og læringsmål, du vil møde på udvekslingsopholdet. Den faglige vurdering foretages for den enkelte studerende af de respektive studieretningsansvarlige og begrundes i det faglige match mellem ansøgning og den ansøgte uddannelses niveau og relevans, samt ækvivalens med de uddannelseselementer på Designskolen Kolding, der erstattes.
Studienævnet behandler ansøgninger om forhåndsmerit på baggrund af den studerendes ansøgning og en faglige vurdering fra den studieretningsansvarlige. Læs mere i studieordningen.
Notatteknik
En vigtig del af dét at studere er at være i stand til huske, gengive og reflektere over undervisningen. De fleste af os glemmer hurtigt, hvad vi hører i undervisningen eller læser i en bog, så derfor er det vigtigt, at du har en metode til at notere og bearbejde al den viden du modtager på dit studie.
Du kan finde forskellige råd til notatteknikker online, men prøv også at spørge dine medstuderende hvad der fungerer for dem.
Office365
Office365 er skolens mailsystem og er levereret af Microsoft, som tilbyder webmail og en Office Pakke, så længe du er studerende på Designskolen Kolding. Efter endt studie slettes kontoen efter 2 måneder.
Konatkt systemadministrator Henrik Nyhuus Gill
Oprydning
Vi skal hver især rydde op efter os selv. Det gælder både i undervisningslokaler, kontorer og fællesområder, uanset hvor vi færdes. Vis hensyn til andre brugere ved at efterlade området, som du selv ønsker at finde det – det vil sige, at inventar stilles på plads igen efter brug, og affald med mere er fjernet. Det er ikke tilladt at stille ting i fællesområder.
I kælderen er der opsat ’genskabe’, hvor du kan placere ting, som du tænker andre kan have glæde af.
I forbindelse med hvert semesters afslutning er det særligt vigtigt, at du er opmærksom på at fjerne dine ting fra undervisningslokalerne.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Opslagstavler
Har du brug for ekstra opslagstavler, henvender du dig til ejendomsserviceteknikker Tommy Freudendal.
Opsætning af materialer
Det er næsten altid muligt at lave en udstilling. Desuden er der opslagstavler rundt omkring på skolen, hvor man er velkommen til at lave opslag.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Orlov
Du kan som studerende søge om orlov i op til ét år. Du kan ikke søge orlov med tilbagevirkende kraft. Orlov skal bevilges, hvis det er begrundet i barsel, adoption, aftjening af værnepligt eller FN-tjeneste.
Du kan ikke få orlov til at studere på andre uddannelsesinstitutioner eller deltage i anden undervisning/prøver. Du har ikke krav på at gennemføre uddannelsen på forældet studieordning efter endt orlov. For bachelorer kan orlov tidligst søges, når 1. studieårs kurser er bestået (60 ECTS). For kandidater skal 1. semesters kurser være bestået (30 ECTS point). Ansøgning om orlov sendes per e-mail til Studieadministrationen. Læs mere i studieordningen og kontakt Studieadministrationen for vejledning.
- Orlov gives kun for et helt år og ikke med tilbagevirkende kraft. Studerende, som er forsinket ét semester i uddannelsen, kan søge om orlov i ét semester, såfremt de ikke tidligere i uddannelsen har fået bevilliget orlov.
- Orlov skal bevilges, hvis det er begrundet i barsel, adoption, aftjening af værnepligt eller FN-tjeneste.
- Der gives ikke orlov til studier på andre uddannelsesinstitutioner.
- Du kan i orlovsperioden ikke deltage i undervisning eller i prøver.
- Studerende, der vender tilbage til uddannelsen fra orlov, har ikke krav på at gennemføre uddannelsen efter den studieordning, der var gældende, da orloven blev påbegyndt.
Særligt for bacheloruddannelsen: Studerende, som har bestået de 4 første semestre af uddannelsen, kan søge om orlov i ét semester, såfremt de ikke tidligere i uddannelsen har fået bevilliget orlov. Orlov kan tidligst søges, når 1. studieårs kurser er bestået (60 ECTS-point).
Særligt for kandidatuddannelsen: Studerende, som har bestået de 3 første semestre af uddannelsen, kan søge om orlov i ét semester, såfremt de ikke tidligere i uddannelsen har fået bevilliget orlov.
Gå til Love og rammekontrakter
Outpost
Designskolen Kolding har et vidtforgrenet internationalt samarbejde med udenlandske universiteter og designinstitutioner, hvor du kan komme på udveksling eller hvor enkelte kurser kan foregå. Der er bl.a. etableret to outposts på udenlandske universiteter.
Tongji University Shanghai, Kina.
Knust Kumasi, Ghana.
Pakhuset
Pakhuset er et kontorfællesskab under Business Kolding. Her har du mulighed for at deltage i forløb, der er med til at udvikle kompetencer inden for iværksætteri.
Gå til Pakhusets hjemmeside
Papersign
Hos Papersign kan du forsyne dig med materialer i alle afskygninger. Her kan du købe papir, karton, tegneredskaber, æsker, pensler, farver og meget, meget mere. Butikken holder åbent for alle - så kig endelig forbi.
Mandag: 9.30 - 15.30
Tirsdag: 9.30 - 15.30
Onsdag: 9.30 - 15.30
Torsdag: 9.30 - 16.30
Fredag: 9.30 - 14.30
Gå til Papersigns Facebookside
Parkering
Skolen råder over en række gratis parkeringspladser langs med skolen. Der er ofte mangel på parkeringspladser på campus-området, så der opfordres til, at så mange som muligt bruger offentlig trafik.
Ph.d
Ph.d.-programmet er en international anerkendt forskeruddannelse og en uafhængig overbygning til kandidatuddannelsen. Uddannelsen kvalificerer den studerende til at varetage forsknings-, udviklings og undervisningsopgaver på internationalt niveau i både den private og offentlige sektor.
Ph.d.-uddannelsen indeholder:
- et forskningsprojekt i form af en afhandling afsluttet med et offentligt forsvar
- et kursus på minimum et halvt årsværk (30 ECTS)
- et ophold ved en anden institution (typisk i udlandet)
- deltagelse i seminarer og konferencer
Den er normeret til 180 ECTS svarende til tre års fuldtidsstudier.
Gå til Ph.d uddannelsen
Kontakt kvalitetskoordinator, forsknings- og udviklingssekretær Christina Stind Rosendahl
Portfolio
En portfolio er en mappe med visuelle eksempler på arbejde og projekter, du har lavet. I forbindelse med optagelse til Designskolen Kolding skal den afspejle dit talent forstået som potentiale, passion og vilje. Du kan se eksempler på portfolios både på siderne med optagelse på Bacheloruddannelsen og Kandidatuddannelsen.
Post
Som studerende er det muligt at modtage studierelateret post på skolen. Hvis du har behov for at få din post adresseret til skolen, skal du aftale det med receptionen. Vær opmærksom på, at post til frankering udelukkende er forbeholdt skolens medarbejdere.
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Praktik
Designuddannelsen har fokus på forretnings- og organisationsforståelse og praktiske designkompetencer i forhold til din fremtidige karriere på arbejdsmarkedet. Derfor er et praktikophold en obligatorisk del af studiet på Designskolen Kolding. Praktikmodulet ligger på kandidatuddannelsens 3. semester. Praktikopholdet er fuldtidsbeskæftigelse, hvor du indgår i virksomhedens daglige opgaver og praksisser. Praktikken kan foregå både i Danmark og i udlandet.
Gå til Praktik i udlandet
Printing
Printerne finder du på x. sal. Der er laserprintere og en plotter til storformat. Kontakt Alain Monteiro for assistance til storformat-print. Foretrukken filtype: pdf og tiff.
Du betaler for print via din konto på www.papercut.dskd.dk, hvor du kan indbetale direkte eller via receptionen.
Pris ved standard:
A2: 25 kr
A1: 50 kr
A0: 100 kr.
Ved storprint, kontakt AV- og storprintsansvarlig Alain Villa Monteiro
Psykolog
Maria Carina Outzen kan træffes om tirsdagen på Designskolen i lokale 1.55 efter aftale.
Book tid via Studenterrådgivningens hjemmeside
Hvis du har spørgsmål til regler og rammer omkring dit studie, skal have lagt en studieplan, er i tvivl om studievalg eller trives dårligt, kan du kontakte studieadministrationens studievejleder. Ved faglige spørgsmål kan du kontakte den studieretningsansvarlige på din studieretning. Ved tvivl om spørgsmålet er fagligt eller af anden karakter, hjælper studieadministrationens studievejleder gerne med en afklaring.
Kontakt studievejleder og studieadministrativ medarbejder Esther Fuchs
Receptionen
Receptionens åbningstider er
Mandag-torsdag: 8.30 - 15.00
Fredag: 8.30 - 14.00
Lørdag og søndag lukket
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Rektoratet
Designskolen Koldings ledelse varetages af rektor i samarbejde med skolens rektorat, der udover rektor består af prorektoren, administrationschefen, uddannelseschefen, forskningschefen og kommunikationschefen.
Gå til siden for medarbejdere og brug filteret 'Rektoratet'
Gå til Om skolen
Rengøring
Du skal ryde op og gøre rent ved din egen studieplads, ligesom du altid skal rydde op efter dig selv, når du har arbejdet i et af værkstedederne. Vi har ansat et eksternt rengøringsbureau til at stå for rengøringen på skolen. De rydder ikke op, så derfor er det vores allesammens ansvar, at der er ryddeligt, rart og sikket.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Rustur
Som ny studerende bliver du af skolen og tutorerne inviteret på en rustur for at lære dine nye klassekammerater bedre at kende. Det foregår typisk i en hytte, som skolen lejer, hvor tutorerne (elever fra 2. årgang) sørger for et underholdende program. Programmet består blandt andet af lege (for at lære hinanden at kende), fester og et besøg fra Mette Thrane Frandsen.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Rygning
Fra skoleåret 2021 er det ikke længere tilladt at ryge på nogen af skolerne i Kolding Kommune. Der vil blive tilbudt rygestop-kurser til de, som ønsker det.
Gå til Rygestop
Skema
Skemaet kan ses på TimeEdit. Du skal løbende tjekke dit skema for rettelser. Hvis der opstår tvivl eller spørgsmål, kan du altid kontakte studieadministrationen.
Sociale medier
Skolen er til stede på en række sociale medier: Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Vimeo, YouTube, Pinterest. Vi håber, du har lyst til at følge os og dele indhold.
Gå til DSKD Facebook
Gå til DSKD Instagram
Gå til DSKD Linkedin
Gå til DSKD Youtube
Gå til DSKD X
Gå til DSKD Vimeo
Gå til Medieværkstedet
Kontakt kommunikationsrådgiver og fotograf Katrine Worsøe
Kontakt kommunikationsrådgiver Marianne Baggesen Hilger
SPS (Specialpædagogisk støtte)
SPS (Specialpædagogisk støtte) er en ordning, der skal sikre, at alle studerende kan tage en uddannelse på lige vilkår. Støtten er tilknyttet den studerendes studie. Der er forskellige former for støtte afhængig af funktionsnedsættelsen.
Du kan søge støtten hos studieadministrationen, og det er vigtigt, at du har dokumentation på din funktionsnedsættelse, såsom en lægeerklæring eller en ordblindetest (denne kan studieadministrationen også være behjælpelig med).
Rådgivning og støtte til studerende med psykiske vanskeligheder
Har du studiemæssige vanskeligheder på grund af en psykisk og/eller neurologisk lidelse kan du få pædagogisk-psykologisk-eksistentiel vejledning, rådgivning og støtte i forhold til at gennemføre din uddannelse.
Hvis du har lyst til at vide mere om indholdet i SPS-støtten, kan du læse mere i denne folder.
Studiementor
Du kan også hente støtte hos en studiementor. Det er en studerende, der er lige så langt eller længere i sit studie end støttemodtageren, som hovedregel en ældre studerende, der selv er godt integreret på uddannelsen.
Du kan læse om studentermentorordningen her.
Kontakt studieadministrativ medarbejder Esther Fuchs
Studenterambassadør
Har du spørgsmål til det at være international studerende på Designskolen Kolding, så er der god hjælp at hente hos vores studenterambassadører. For eksempel hjælper de gerne med praktisk information om ansøgningsprocessen og svarer på spørgsmål om studielivet i Danmark.
Du kan række ud til dem både som ansøger og som kommende og nuværende international studerende på både bachelor- og kandidatuddannelsen.
Gå til medarbejdersiden og brug filteret 'Studieambassadører'
Studentermedhjælp
På Designskolen bruger vi løbende studentermedhjælpere og frivillige. Det kan bla. være til events, som blomstervander, køkkenhjælp, opstilling af udstillinger, kommunikationsmedhjælper, superbruger (super user) af vores maskiner. Se opslag eller ræk ud til medarbejdere hvis du ønsker arbejde.
Kontakt event- og serviceleder Mette Thrane Frandsen
Studieaktivitet
At være studieaktiv betyder, at du skal deltage aktivt i undervisningen, aflevere dine opgaver til tiden og gå til eksamen. Udover at du derved vil få et godt uddannelsesforløb og en god eksamen, så er det også et konkret krav, at du skal bestå et vist antal ECTS pr. studieår.
Læs mere om studieaktiv regler i studieordningen. Hvis du ikke lever op til studieaktivitetskravet, kan du ikke fortsætte på uddannelsen. Du kan derudover kun få SU, hvis du er studieaktiv. I forbindelse med SU, ses man ikke som studieaktiv, hvis man er mere end 6 måneder forsinket (svarende til 30 ECTS point/et semester).
Det er vigtigt, at du selv sørger for at få hjælp, når det er nødvendigt, og her kan det være en god ide at hente hjælp hos din underviser, din studieretningsansvarlige eller studievejledningen i studieadministrationen.
Studieby Kolding
Mange vælger Kolding som deres studieby, og der er mange uddannelser at vælge imellem. Det er relativt let at få tag over hovedet, idet byen råder over ca. 800 ungdomsboliger, som er placeret centralt i forhold til uddannelsesinstitutionerne, og så er der en masse kulturtilbud og et aktivt studiemiljø.
Gå til Studieliv
Studiejob
Du kan have et studiejob ved siden af dine studier. Det er som regel et job, der har relevans for dit fagområde og er en god måde at få relevant erhvervserfaring og evt. en fod inden for erhvervslivets døre. Du skal være opmærksom på, at modtager du SU samtidig, er der et loft for, hvor meget du må tjene ved siden af, inden det modregnes SU’en.
Gå til SU.dk
Kontakt Studiechef Jette Ladegaard Garnæs
Studiekort
Når du starter på skolen, får du et studiekort. Det skal du passe godt på. Det giver dig adgang til skolen, adgang til at låne udstyr og materialer, adgang til visse maskiner herunder kopimaskiner og desuden gratis adgang eller rabat til udvalgte museer m.v.
Studieliv
Et godt studieliv og studiemiljø er noget, vi skaber sammen. Både skolen og de studerende selv afholder en lang række sociale og faglige events og fester, som du kan bakke op om. Du kan også vælge at engagere dig i skolens råd og nævn. I det daglige betyder det noget at være en god kammerat for dine medstuderende og yde en indsats i undervisningen.
Gå til Studieliv
Gå til medarbejdersiden og brug filtrene 'De Studerendes Råd' og/eller 'Studienævnet'
Studienævn
Designskolen Koldings studienævn er det organ, der sammen med uddannelseschefen og studieadministrationen drøfter og aftaler de formelle rammer for uddannelsernes indhold, planlægning og gennemførelse. Det er Studienævnet, der fører tilsyn med undervisningens faglige niveau og bidrager til at kvalitetssikre og kvalitetsudvikle uddannelserne og undervisningen.
Studienævnet træffer afgørelser ved ansøgninger om merit og om dispensation, afgiver anbefalinger til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af uddannelse og undervisning, afgiver udtalelser vedr. opfølgning på uddannelses- og undervisningsevalueringer, godkender forslag til studieordning og ændringer heri, godkender nye og væsentligt reviderede kursusbeskrivelser, bidrager til at sikre og udvikle studiemiljøet og bidrager til at kvalificere undervisningens tilrettelæggelse. Både undervisere og studerende er repræsenteret i Studienævnet. Der afholdes mindst to møder pr. semester.
Ønsker du at være en del af studienævnet, kan du henvende dig til studienævnssekretæren, studienævnsformanden eller næstformanden.
Kontakt forperson Eva Kappel
Kontakt næstforperson Iben Ramvad Kjær, 2021B064@dskd.dk
Kontakt sekretær Lotte Kiil Sørensen
Studieordning
Som studerende på DSKD, er du indskrevet på en studieordning. Denne studieordning indeholder beskrivelser af, hvad du skal lære og hvordan. Den beskriver de regler, der er gældende for den uddannelse, du er indskrevet på. Du er selv ansvarlig for at holde dig orienteret om, hvilke regler, der er gældende.
Rammerne for uddannelser og studieordninger er fastsat i en række bekendtgørelser, der er udstedt af ministeriet.
Studieplads
Alle studerende har egen studieplads med mulighed for fordybelse. Hold orden og vis hensyn.
Studieteknik
Vi har brug for forskellige rammer og teknikker, når vi skal lære eller arbejde. Nogle skal have ro, andre lytter til musik Find frem til det, der fastholder din koncentration og indret dig efter det.
En generel drivkraft for god studieteknik er at være nysgerrig, velforberedt og stille spørgsmål. Det giver dig gode forudsætninger for at lære mere og huske mere, end du ellers ville.
Studietilfredshed
Hvert år deltager alle studerende - både fuld- og deltidsstuderende - i en spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen sætter fokus på både det faglige og det sociale miljø på uddannelsen, samt din generelle oplevelse af, hvordan uddannelsen fungerer. Spørgeskemaundersøgelsen bliver sendt til din dskd-mail.
På baggrund af resultaterne fra undersøgelsen laves der handlingsplaner, som skal tage fat på de indsatsområder, der arbejdes med på de forskellige uddannelser.
Gå til Evalueringer
Studievejledning
Hvis du har spørgsmål til regler og rammer omkring dit studie, skal have lagt en studieplan, er i tvivl om studievalg eller trives dårligt, kan du kontakte studieadministrationens studievejleder. Ved faglige spørgsmål kan du kontakte den studieretningsansvarlige på din studieretning. Ved tvivl om spørgsmålet er fagligt eller af anden karakter, hjælper studieadministrationens studievejleder gerne med en afklaring.
Kontakt studievejleder og studieadministrativ medarbejder Esther Fuchs
Studenterrådgivningen
Du kan også vælge at kontakte Studenterrådgivningen. De holder bl.a. til i Universitetsparken i Kolding og sidder også fysisk placeret på Designskolen Kolding hver tirsdag i lokale 1.55 hvor du kan møde deres rådgiver Maria Carina Outzen.
Studenterrådgivningen tilbyder samtaler med en psykolog, hvor du kan tale om netop dét, som udfordrer dit studieliv og din trivsel. Samtalerne er fortrolige og gratis for alle studerende på en videregående uddannelse. Samtalerne foregår fysisk eller online efter din præference.
Kontakt og book tid via Studenterrådgivningens hjemmeside
StudielivPLUS
Studenterrådgivningen har også udviklet StudielivPLUS for at hjælpe studerende med psykiske funktionsnedsættelser og studerende med psykiske udfordringer i øvrigt. StudielivPLUS er en online-lektion, som hjælper dig med at udvikle mestringsstrategier, der gør det muligt at undgå svær mistrivsel. Prøv online-lektionen her og bliv klædt bedre på til at gennemføre dit studie på en god måde.
Digitalt studiestartskursus
Studenterrådgivningen har i samarbejde med studievejledningen på Humaniora på Syddansk Universitet udarbejdet studiestartskonceptet How to Study, der kan anvendes som preboarding og videre i studiestarten.
Kurset gennemføres i ugerne op til studiestart og introducerer de studerende til temaerne:
Fra elev til studerende
Gode studievaner
Holdbar motivation
Samarbejde og faglige fællesskaber
Ventilen
Kæmper du med ensomhed, kan du bl.a. kontakte Ventilen.
Se desuden SPS (specialpædagogisk støtte) i Studiehåndbogen.
Studios
Designskolen Kolding vægter praksis højt og prioriterer gode værkstedforhold, hvor du som studerende kan arbejde med materialet 1:1. I skolens studios eksperimenterer du med faget og udvikler dine arbejdsmetoder og her at akademisk metode og praksisbaseret forskning mødes.
Gå til Studios
SU (Statens Uddannelsesstøtte)
I Danmark er der mulighed for at få SU (Statens Uddannelsesstøtte). For at kunne blive godkendt til at modtage SU, skal du opfylde visse betingelser. Du skal være dansk statsborger (eller kunne ligestilles med danske statsborgere), være studieaktiv, være fyldt 18 år, ikke tjene for meget, ikke modtage anden offentlig ydelse. SU på en videregående uddannelse er delt op i et klippekort på 70 SU-klip. Du kan søge om ekstra klip under særlige omstændigheder.
Læs mere om hvordan du søger SU og ændrer dine SU-forhold lige her
Kontakt atudieadministrativ medarbejder Marie Høj Kjeldsen
Sygdom
Hvis du skulle blive længerevarende syg, skal du melde det til studieadministrationen. Herefter skal du sende en lægeerklæring (udgifter i denne forbindelse afholdes af dig). Når du er ved at være klar til at vende retur til studiet, vil der blive lagt en plan, så man sikrer bedst mulig tilbagevendelse.
Hvis du bliver forhindret i at gå til eksamen eller rettidigt aflevere opgaver, projekt m.v. på grund af sygdom, bliver du tilmeldt sygeeksamen. Senest på eksamensdagen, inden eksamen, skal du melde dig syg til studieadministrationen og sende en lægeerklæring senest to hverdage herefter (udgifter i denne forbindelse afholdes af dig). Ellers vil det tælle som et brugt eksamensforsøg.
Tutor
På kandidatuddannelsen er der tilknyttet en række tutorer, som har fokus på at hjælpe med at skabe trivsel og et godt studiemiljø på de tre studieretninger.
Tutorerne kaldes studenterambassadører og er nuværende kandidatstuderende.
Gå til medarbejdersiden og brug filæteret 'Studieambassadører' for at se, hvem du kan kontakte.
Udearealer
Du kan nyde din frokost eller bare hygge dig ved åen, som ligger 75 meter fra skolen.
Udlandsophold
Gå til Udveksling og internationalt samarbejde
Kontakt ansvarlig for internationale relationer Anette Flinck
Udveksling
På bacheloruddannelsen er det muligt at tage på udvekslingsophold i ét semester. Det kan være hos en dansk eller udenlandsk uddannelsesinstitution. Udveksling er mulig på uddannelsens 4. semester og udløser 30 ECTS point. For at kunne tage på udveksling, kræver det, at du har bestået alle 1. års kurser.
Gå til Udveksling og internationalt samarbejde
Kontakt ansvarlig for internationale relationer Anette Flinck
Undervisningsformer
Undervisningen består af en blanding af forelæsninger, workshops, individuelle og gruppebaserede projektarbejder og seminarer.
Varelevering
Har du brug for at få leveret varer, skal du sørge for, at dine varer er tydeligt mærket med dit navn. Når varerne ankommer, får du besked via mail fra receptionen.
Kontakt receptionist Elisabeth Lehner
Varevogn
Det er ikke muligt at låne skolens varevogn. Har du behov for at få afhentet varer, kan du henvende dig til pedellen.
Kontakt ejendomsservicetekniker Tommy Freudendal
Wayfinding
I trappeopgangene finder du oversigter over lokalerne på skolen.
Whistleblowerordning
På Designskolen Kolding ønsker vi en åben kultur, hvor alle har mulighed for at stå frem, hvis de har mistanke om uregelmæssigheder, ulovligheder eller forhold vedrørende diskrimination, vold eller chikane på skolen. Whistleblowerordningen giver studerende og medarbejdere mulighed for anonymt at lave en indberetning, hvis de oplever forhold, som de anser for kritisable.
Ordningen er et supplement til den daglige og direkte kommunikation, hvor eventuelle problematiske sager bliver løst via de sædvanlige formelle kanaler. For studerende betyder det den studieretningsansvarlige eller chef for uddannelse, og for medarbejdere betyder det nærmeste leder, tillidsrepræsentant eller rektor. Føler man sig som medarbejder eller studerende utryg ved at bruge de almindelige kanaler, eller oplever man, at man ikke bliver lyttet til, så kan whistleblowerordningen være et godt alternativ.
Whistleblowerordningen kører i et lukket it-system uden for Designskolen Kolding. Hvis man vil vide sig helt sikker på anonymitet, skal man ikke tilgå systemet fra en af skolens computere eller logge sig på skolens netværk i forbindelse med indberetningen.
Information samt brugermanual til selve systemet finder du på ItsLearning under ”Dashbords og projektrum” og ved at klikke på ”DSKD”.
Kontakt seniorkonsulent Lone Dalsgaard André
Wifi
For at tilgå skolens WiFi som studerende, skal du bruge det login, du har fået udleveret ved studiestart. Har du problemer eller mangler login, kan du kontakte IT-afdelingen på skolen. Som gæst på skolen kan du finde gæste-login ved receptionen.
Kontakt systemadministrator Henrik Nyhuus Gill
Work-study job
You can choose to have a work-study job besides your studies. It is usually a job that is relevant to your subject area and is a good opportunity to gain relevant work experience and possibly a foot in the door of business. You should be aware that if you also receive student grants (SU) there is a ceiling on how much extra you can earn before it is offset against the grants.