Den gode indflytning
- Deltagere fra Designskolen Kolding
-
Joan Pedersen, studielektor
Line Gad Christiansen, adjunkt
- Forsknings- og udviklings projekttype
- Forskning og udvikling
- Projektperiode
- nov. 2023 - okt. 2024
- Projektledelse
Anne-Mette Autsen, Kolding Kommune
Joan Pedersen, Designskolen Kolding- LAB
- LAB for Socialt Design
- LAB tema
- Universal design
- Samarbejdspartnere
- Bevica Foundation
Kolding kommune
Problemstilling
Forskning fra 2021 (VIVE, 2021) om socialpædagogiske bosteder for voksne viser, at understøttelsen af hjem, hjemlighed og indflytningen disse steder ses som en opgave - bevidst eller ubevidst -der hovedsalig påhviler og varetages af pårørende og medarbejdere. Generelt peger forskningen på, at borgernes kompetencer bør styrkes, og at det er væsentligt at finde måder, hvorpå borgerne kan give udtryk for deres ønsker og mål, og at disse omsættes i konkrete aktiviteter og værktøjer.
Formål
Projektet udsprang fra et fælles ønske om at udforske en række indflytninger for dels at undersøge overgangen mellem private hjem og kommunale botilbud for borgere og deres pårørende, og dels at undersøge kommunens praksisser i tilknytning til indflytning og komme med forslag til, hvordan de kunne forbedres.
Hensigten med projektet var at udvikle nyttige redskaber, som kan understøtte en udvikling af den eksisterende praksis, og som giver borgerne mulighed for større selvbestemmelse og indflydelse på det at skabe hjem og hjemlighed.
Projektet er udviklet i et samarbejde mellem Kolding Kommune og Designskolen Koldings Lab for Social Design, og økonomisk støttet af BEVICA.
Metoder og resultater
Borgerrejserne giver et overblik over de forskellige trin i et indflytningsforløb fra borgeren og pårørende henvender sig i voksenrådgivningen med ønsket om en bolig og frem til indflytning og evaluering på et botilbud. I borgerrejsen til pårørende og ansatte finder man numre under de forskellige trin. Disse numre henviser til to kortsæt, et til de pårørende med titlen ”Inspirationskort”, og et til de ansatte med overskriften ”Dialogkort”. Disse to kortsæt søger at oplyse om de ønsker, behov og dilemmaer, som projektet har afdækket i forhold til det at flytte ind på et socialpædagogisk botilbud, og begge sæt har borgeren i fokus. Med kortsættene opfordres der til refleksion, til at se muligheder og til dialog.