Design som strategisk værktøj er overset
Af Marianne Baggesen Hilger
Ole Østergaard havde allerede en forståelse af den værdi, som design kan skabe, inden han tilmeldte sig et kursus i designtænkning på Designskolen Kolding. Alligevel er han blevet overrasket over, hvor hurtigt man med design kan handle sig til indsigt og teste sine idéer af.
Han havde hørt om kurset fra sin datter, som studerer på skolen – og efter at have læst lidt op på det på skolens hjemmeside, besluttede han at tilmelde sig. I dag er designtænkning og -metoder en integreret del af hans måde at arbejde og samarbejde på.
Hvad laver du til dagligt?
- Jeg er forretningskonsulent og partner i KleanGroup med ansvar for Digital Transformation hos vores kunder og CEO i den digitale del af gruppen, Klean.
Hvorfor tilmeldte du dig Designskolen Koldings kursus i designtænkning?
- Jeg tilmeldte mig kurset, fordi jeg ser design som strategi og proces, som et muligt svar på noget af det, mange digitaliseringsprojekter har brug for: Risikominimering gennem fælles forståelse og retning, bedre afstemning mellem behov og løsning, kreativitet og egentligt samarbejde, hvor det er den bedste idé og ikke den bedste eller vigtigste person, der vinder.
Der er brug for en langt højere grad af handling og involvering. At vi skaber noget sammen i stedet for bare at snakke om det. Billederne i vores hoveder er sjældent ens, og vi har forskellige opfattelser af ords betydning. Vi taler om, at verden bliver mere og mere kompleks. Det tror jeg ikke, den gør. Men den teknologiske udvikling går hurtigt, og vi kan ikke snakke os til en forståelse – vi må handle os til det og gøre noget sammen.
Jeg tror, det er ligesom at lære at cykle. Det er svært bare at få det forklaret og stige op og køre. Vi må gøre det!
Hvordan var din oplevelse af kurset? Var det eksempelvis anderledes end andre kurser, du har været på?
- Det var et supergodt tilrettelagt og gennemført kursus. Det var anderledes, netop ved at der var mange øvelser, hvor vi skulle bygge og vise noget, som vi så kunne tale om. Det var også fedt, at underviseren var i stand til at hoppe lidt frem og tilbage i sin egen plan, alt efter hvor det drev henad. Det gav god mening og var i sig selv inspirerende, synes jeg.
Det virkede som om, at der var plads til justering undervejs. At der ikke var en helt fast plan, vi absolut skulle igennem på en bestemt måde.
Hvordan bruger du indsigterne og værktøjerne fra kurset i dag?
- For det første var jeg afsted med en kollega. Det vil jeg anbefale, så man er to til at tage inspirationen med tilbage. Vi har brugt hinanden og brugt tilgangen i konkrete opgaver. Det har i det ene tilfælde betydet, at hvor det ’normalt’ ville tage 3-6 måneder at etablere en bestemt datatilgang (mange stakeholders), ja så gjorde vi det på 4 timer. Vi har også brugt det til at afstemme behov til et CRM-system på tværs af 5 lande – faciliteret online fra vores kontor i Aarhus.
Kan du beskrive effekterne, fx i forhold til resultater og relationer?
- De konkrete eksempler ovenfor er et par af de tydeligste. Det er jo en tankegang, vi skubber til. Der er for mig ingen tvivl om, at når man som vi bygger digitale løsninger, så er både salg og implementering meget båret af en god relation. Her skaber designtænkning gode betingelser for at komme tæt på hinanden hurtigt. Samtidig gør det, at vi sammen tager et stort ejerskab for de løsninger, vi skal lave.
Har kurset været med til at rykke dig fagligt og måske personligt – og i så fald på hvilke måder?
- Ja, det har det. Det at opleve, at man kan handle og måden, det sker på, vækker noget i en, synes jeg. Så jeg hviler mere i, at der kommer en god løsning, også selvom den lader vente på sig. Tillid til processen.
Hvordan har det været at implementere det, som du har lært på kurset, til din egen praksis?
- Det er en stor udfordring at udbrede det i vores virksomhed – ingen tvivl om det. Derfor vil vi også både rekruttere faglige profiler til dette her og i høj grad også uddanne internt.
Hvad var det vigtigste, du tog med dig fra kurset?
- Det at mærke hvor hurtigt man kan handle sig til indsigt og teste noget af. Med meget få midler faktisk.
Vil du anbefale kurset til andre?
- Det vil jeg helt sikkert. Måske er det bare mit fag, men jeg tror, at design som strategisk værktøj stadig er overset. Den hastighed, teknologier udvikler sig med, gør, at de store analysers tid er ved at være ovre. Analysens resultater er forældede, inden de skal bruges.
Designmetoderne holder dig i langt højere grad fast i at skabe noget nu og her. Man er per definition mere i sync med sin tid. Og så er det bare også sjovere at arbejde på den måde. Det giver god energi. Det er jo en fin sidegevinst, synes jeg.
Om kurset
På 'Træn designtænkning' får du helt nye perspektiver på, og konkrete værktøjer til, at skabe innovative, involverende og bæredygtige forandringer i din virksomhed eller organisation. Du lærer at bruge designernes værktøjskasse til at skabe forandringer, der engagerer og giver ejerskab, som er helt afgørende, hvis du med succes skal lede tværfaglige projekter. Du bliver trænet i at anvende designmetoder og designprocesser til at udvikle nye produkter, strategier og services med – alt sammen forudsætninger for, at du kan skabe en designdreven organisation eller virksomhed.
Hvor og hvad du arbejder med til daglig er ikke afgørende. Det vigtigste er, at du ønsker at finde nye og designinspirerede måder at skabe udviklingsorienterede virksomheder og organisationer på.
Design som strategisk værktøj er overset
Ole Østergaard havde allerede en forståelse af den værdi, som design kan skabe, inden han tilmeldte sig et kursus i designtænkning på Designskolen Kolding. Alligevel er han blevet overrasket over, hvor hurtigt man med design kan handle sig til indsigt og teste sine idéer af.
Han havde hørt om kurset fra sin datter, som studerer på skolen – og efter at have læst lidt op på det på skolens hjemmeside, besluttede han at tilmelde sig. I dag er designtænkning og -metoder en integreret del af hans måde at arbejde og samarbejde på.
Hvad laver du til dagligt?
- Jeg er forretningskonsulent og partner i KleanGroup med ansvar for Digital Transformation hos vores kunder og CEO i den digitale del af gruppen, Klean.
Hvorfor tilmeldte du dig Designskolen Koldings kursus i designtænkning?
- Jeg tilmeldte mig kurset, fordi jeg ser design som strategi og proces, som et muligt svar på noget af det, mange digitaliseringsprojekter har brug for: Risikominimering gennem fælles forståelse og retning, bedre afstemning mellem behov og løsning, kreativitet og egentligt samarbejde, hvor det er den bedste idé og ikke den bedste eller vigtigste person, der vinder.
Der er brug for en langt højere grad af handling og involvering. At vi skaber noget sammen i stedet for bare at snakke om det. Billederne i vores hoveder er sjældent ens, og vi har forskellige opfattelser af ords betydning. Vi taler om, at verden bliver mere og mere kompleks. Det tror jeg ikke, den gør. Men den teknologiske udvikling går hurtigt, og vi kan ikke snakke os til en forståelse – vi må handle os til det og gøre noget sammen.
Jeg tror, det er ligesom at lære at cykle. Det er svært bare at få det forklaret og stige op og køre. Vi må gøre det!
Hvordan var din oplevelse af kurset? Var det eksempelvis anderledes end andre kurser, du har været på?
- Det var et supergodt tilrettelagt og gennemført kursus. Det var anderledes, netop ved at der var mange øvelser, hvor vi skulle bygge og vise noget, som vi så kunne tale om. Det var også fedt, at underviseren var i stand til at hoppe lidt frem og tilbage i sin egen plan, alt efter hvor det drev henad. Det gav god mening og var i sig selv inspirerende, synes jeg.
Det virkede som om, at der var plads til justering undervejs. At der ikke var en helt fast plan, vi absolut skulle igennem på en bestemt måde.
Hvordan bruger du indsigterne og værktøjerne fra kurset i dag?
- For det første var jeg afsted med en kollega. Det vil jeg anbefale, så man er to til at tage inspirationen med tilbage. Vi har brugt hinanden og brugt tilgangen i konkrete opgaver. Det har i det ene tilfælde betydet, at hvor det ’normalt’ ville tage 3-6 måneder at etablere en bestemt datatilgang (mange stakeholders), ja så gjorde vi det på 4 timer. Vi har også brugt det til at afstemme behov til et CRM-system på tværs af 5 lande – faciliteret online fra vores kontor i Aarhus.
Kan du beskrive effekterne, fx i forhold til resultater og relationer?
- De konkrete eksempler ovenfor er et par af de tydeligste. Det er jo en tankegang, vi skubber til. Der er for mig ingen tvivl om, at når man som vi bygger digitale løsninger, så er både salg og implementering meget båret af en god relation. Her skaber designtænkning gode betingelser for at komme tæt på hinanden hurtigt. Samtidig gør det, at vi sammen tager et stort ejerskab for de løsninger, vi skal lave.
Har kurset været med til at rykke dig fagligt og måske personligt – og i så fald på hvilke måder?
- Ja, det har det. Det at opleve, at man kan handle og måden, det sker på, vækker noget i en, synes jeg. Så jeg hviler mere i, at der kommer en god løsning, også selvom den lader vente på sig. Tillid til processen.
Hvordan har det været at implementere det, som du har lært på kurset, til din egen praksis?
- Det er en stor udfordring at udbrede det i vores virksomhed – ingen tvivl om det. Derfor vil vi også både rekruttere faglige profiler til dette her og i høj grad også uddanne internt.
Hvad var det vigtigste, du tog med dig fra kurset?
- Det at mærke hvor hurtigt man kan handle sig til indsigt og teste noget af. Med meget få midler faktisk.
Vil du anbefale kurset til andre?
- Det vil jeg helt sikkert. Måske er det bare mit fag, men jeg tror, at design som strategisk værktøj stadig er overset. Den hastighed, teknologier udvikler sig med, gør, at de store analysers tid er ved at være ovre. Analysens resultater er forældede, inden de skal bruges.
Designmetoderne holder dig i langt højere grad fast i at skabe noget nu og her. Man er per definition mere i sync med sin tid. Og så er det bare også sjovere at arbejde på den måde. Det giver god energi. Det er jo en fin sidegevinst, synes jeg.
Om kurset
På 'Træn designtænkning' får du helt nye perspektiver på, og konkrete værktøjer til, at skabe innovative, involverende og bæredygtige forandringer i din virksomhed eller organisation. Du lærer at bruge designernes værktøjskasse til at skabe forandringer, der engagerer og giver ejerskab, som er helt afgørende, hvis du med succes skal lede tværfaglige projekter. Du bliver trænet i at anvende designmetoder og designprocesser til at udvikle nye produkter, strategier og services med – alt sammen forudsætninger for, at du kan skabe en designdreven organisation eller virksomhed.
Hvor og hvad du arbejder med til daglig er ikke afgørende. Det vigtigste er, at du ønsker at finde nye og designinspirerede måder at skabe udviklingsorienterede virksomheder og organisationer på.