24 sep. 2024 /

Designskolen Kolding danner ramme om årets afgangsprojekter

For første gang åbner Designskolen Kolding dørene for offentligheden, der kan opleve årets afgangsprojekter i skolens nye rammer
Af Charlotte Melin

Designskolen Kolding åbner onsdag den 25. september dørene for offentligheden til årets afgangsudstilling, hvor nysgerrige sjæle kan opleve de nyeste idéer og designs fra skolens talentfulde afgangsstuderende.

Under titlen FRAME præsenterer udstillingen innovative løsninger og kreative eksperimenter, der spænder over alt fra bæredygtigt design til sociale spørgsmål.

Udstillingen vises frem til den 17. oktober og er åben hver onsdag og torsdag fra kl. 14-17.

En række unikke og tankevækkende projekter er klar til at fascinere de besøgende. F.eks. kan man opleve Mycelium akustikpaneler, der sætter fokus på bæredygtige og naturlige materialer, mens en lampe, som interagerer med jævndøgnets rytme og menneskets biologiske døgnrytme, illustrerer den tætte sammenhæng mellem design og natur.

Derudover vil et køkken, der kan tilpasses individuelle behov, blive vist frem som et eksempel på, hvordan design kan øge funktionalitet og fleksibilitet i hverdagen.

Et andet bidrag til udstillingen er en bænk designet til fleksible kirkerum, som gentænker, hvordan offentlige rum kan anvendes.

For de mindste gæster vises desuden sanseligt legetøj til børn på Akutafdelingen på Kolding Sygehus, der demonstrerer, hvordan design kan have en positiv indvirkning på sundhed og trivsel.

Årets udstilling FRAME kredser om begrebet “rammer” – både som fysiske strukturer og som symbolske repræsentationer. Publikum inviteres til at undersøge, hvordan rammer kan skabe eller udfordre grænser, perspektiver og narrativer.

Designskolen Kolding fejrer samtidig åbningen af sin nyrenoverede bygning på Ågade 10. De nye, transformerede rammer vil være omdrejningspunkt for kreativ udfoldelse og samarbejde med omverdenen.

Særligt Åbent Hus-arrangement den 4. oktober

Den 4. oktober afholdes et særligt Åbent Hus-arrangement fra kl. 14-19, hvor besøgende kan komme på guidede ture både i den nye bygning og i afgangsudstillingen.

For grupper er der mulighed for at booke en omvisning i udstillingsperioden ved at kontakte Designskolen Kolding på telefon 76 30 11 00 eller via mail på dk@designskolenkolding.dk.

Takket være støtte fra Kolding Kommune, Augustinus Fonden, Beckett Fonden og andre samarbejdspartnere er årets afgangsudstilling blevet en realitet.