07 jun. 2024 / Nyt om de studerende

Designskolen Kolding udstiller igen på den internationale designfestival 3daysofdesign

20 nybagte designprojekter og et fællesskabsværk
Af Nanna Lundorff Jacobsen

Kom og mød fremtidens designere på 3daysofdesign

20 nybagte designprojekter og et fællesskabsværk

Når 3daysofdesign løber af stablen 12.-14. juni 2024 i København, deltager Designskolen Kolding på den prominente udstillingsplatform DDcated, beliggende i det imponerende Kongernes Lapidarium. Det unikke museum, som kun åbner dørene for offentligheden ved særlige lejligheder, huser en omfattende samling af 300 historiske gipsafstøbninger.

Med eksamenssæsonen i fuld gang byder vi inden for til en eksklusiv forpremiere på 20 af årets over 100 bachelor- og kandidatprojekter. Projekter som udforsker materialer, interaktionsformer, produktionsmetoder og genanvendelsesprocesser og dermed understreger de nye designeres dedikation til at udvikle designløsninger, der ikke kun er funktionelle og smukke, men som også bidrager positivt til vores miljø og samfund.

For eksempel har Eleonora Falqui og Alessandro Tomas Fabiani skabt engagerende, pædagogiske værktøjer, der adresserer kræsenhed og letter det mentale pres hos forældrene. Og NOTA Kitchen, designet af Marco Sidoli, giver en ny forståelse af køkkenet ved at omdefinere det inden for rammerne af universelt design og industriel innovation, tilpasset skiftende livsstilskrav.

Pitch med publikum og fagjury
Onsdag den 12. juni fra kl. 13.00 til 14.00 afholdes det årlige Design Pitch Event i gården foran Kongernes Lapidarium. Her får otte af udstillerne chancen for at pitche deres projekter foran en jury og et publikum. Juryen består af fremtrædende personer fra designverdenen, som vil give feedback og udvælge en vinder, der udover æren og anerkendelsen, modtager en præmie på 10.000 kr.

Koldingstolene - et fællesskabsværk
På 3daysofdesign præsenterer vi også Koldingstolene, et unikt samarbejdsprojekt mellem Designskolen Kolding og lokalsamfundet. Med input fra borgerne i Kolding Kommune har vi skabt tre stole, der er mere end bare siddepladser. Stolene hylder vores industrielle arv, de daglige møder, der binder os sammen, og skønheden i vores omgivelser. Projektet viser, at design handler om mere end æstetik – det handler om fællesskab og kreativt samarbejde.

Ses vi?
Kom og oplev de nye designere. Hør om deres projekter og lær om uddannelserne på Designskolen Kolding.

Find os her: DDCated, District Blox, Kongernes Lapidarium, Frederiksholms Kanal 29, København.

Åbningstider: 12.-14. juni 2024 kl. 10-18.

Udstillingen er gratis.

Udstillere:
Stine Fiil Brønnum, Borbala Pellei, Marco Sidoli, Ask Lindblad Fogsgaard, Ornella Sol Gianforte, Zahra Abdus Samad, Dennis Widlic, Eleonora Falqui, Alessandro Tomas Fabiani, Henrikke Vestereng Goksøyr, Marie Louise Junker Jakobsen, August Severin Kjærholm Rizzi, Nina Dupont Lehtinen, Rens Hungenaert, Synne Buseth Blankenberg, Marie Ping Ping Mosegaard Holm, Patrik Fredegaard Olsen, Pei Lunde Christensen, Rakel Muff Villesen, Sophia Wiborg Rasmussen, Sofie Valdis, Tutte Murmann, Karsten Dybvad Vinge, Oliver Pap, Ishaan Arora, Jeppe Ussing Bømler, Karoline Elsig.

Udstillingsarkitekt: Allan Schmidt

Vi byder alle velkommen til nogle begivenhedsrige dage, der ikke alene fejrer ny designæstetik, men også bæredygtige løsninger skabt af fremtidens designere.

Tak til
Designskolen Kolding ønsker at takke Kolding Kommune for støtte til udstillingen.