6C-designmodellen er blevet et vigtigt værktøj for Kasper Toft Madsen, når han underviser i faget design og arkitektur på Aarhus Gymnasium, Tilst. Modellen, som han stiftede bekendtskab med på Designskolen Koldings kursus "Design i praksis for undervisere", er udarbejdet af Silje Kamille Friis og Anne Katrine Gelting.

6C-designmodellen er blevet et vigtigt værktøj for Kasper Toft Madsen, når han underviser i faget design og arkitektur på Aarhus Gymnasium, Tilst. Modellen, som han stiftede bekendtskab med på Designskolen Koldings kursus "Design i praksis for undervisere", er udarbejdet af Silje Kamille Friis og Anne Katrine Gelting.

18 sep. 2024 / Efter- og videreuddannelse

En bank af metoder og et nyt fællesskab

Designskolen Koldings kursus ”Design i praksis for undervisere” har givet gymnasielærer Kasper Toft Madsen et fagligt og personligt boost – og mere aktive elever
Af Marianne Baggesen Hilger
I en tid med stigende fokus på at understøtte elevers håndværksmæssige færdigheder tog underviser Kasper Toft Madsen for nyligt et vigtigt skridt for at styrke sin egen faglighed.

Som relativt ny lærer i design og arkitektur tilmeldte han sig kurset "Design i praksis for undervisere" på Designskolen Kolding for at opnå den fulde kompetence til at undervise i design og arkitektur på gymnasieniveau samt få konkrete værktøjer til at udvikle sin undervisning.

Det valg har den unge underviser ikke fortrudt. Efter kurset føler han sig bedre rustet til at undervise i design og arkitektur på Aarhus Gymnasium, Tilst, hvor han lige nu også er i gang med pædagogikum. Og den helt store gevinst er, at han oplever mere fokuserede og aktive elever.

Hvordan startede din rejse mod at undervise i design og arkitektur?
Jeg har en bachelor fra Arkitektskolen i København, men valgte at gå underviservejen i stedet for at blive arkitekt. Efter at have afsluttet en kandidat i fysik med sidefag i idræt ønskede jeg at udvide min kompetence inden for design og arkitektur, så jeg skrev til fagkonsulenten. Hun anbefalede mig kurset ”Design i praksis for undervisere”. Det var sådan jeg første gang hørte om kurset – og ja, så tilmeldte jeg mig med det samme.

Adskilte kurset sig fra andre kurser, du har været på?
Kurset var meget anderledes, fordi der var så stort fokus på praktiske øvelser og metoder, som jeg direkte kunne implementere i min undervisning. Vi blev præsenteret for hands-on værktøjer, som jeg især har brugt som ny lærer, og det har gjort det nemmere at bringe det teoretiske til live for eleverne.

Hvordan bruger du værktøjerne fra kurset?
Jeg bruger især 6C-modellen i designprocessen, hvor eleverne får konkrete værktøjer til at arbejde som designere. Jeg har printet diverse metoder fra modellen, som jeg giver eleverne i de forskellige faser af deres projekter. Fx kan de starte et nyt projekt med at lave ”Desk research” som en del af den analytiske fase, hvor de finder inspiration på gode og dårlige eksempler af lignende projekter. I projektets kreative fase kan jeg finde på at præsentere dem for ”Moodboard” eller ”Ideku” for at give indspark til nye idéer og stimulere kreativiteten. Værktøjerne er meget anvendelige at hive frem i forskellige stadier af processen for at give inspiration til eleverne.

Hvordan har dine elever reageret på de nye værktøjer?
Eleverne har taget rigtig godt imod dem. Især de yngre elever i 1.g synes, at metoderne giver dem en mere klar forståelse af designprocessen. De bliver mere bevidste om, hvorfor de vælger de løsninger, de gør, og hvad deres endelige mål er. Mange af de nye 1.g-elever har desuden udfordringer med at bevare koncentrationen i undervisningen. Der skal mere til at fange deres opmærksomhed, og som underviser skal man på en måde konkurrere om deres opmærksomhed, når deres telefoner og sociale medier også lokker. 6C-modellen giver eleverne et helt konkret fokus, som de kan forholde sig til. Øvelserne er afgrænset i tid og omfang og er lettilgængelige for eleverne. Det har en god effekt i forhold til at holde dem aktive i undervisningen.

Og hvad med dig selv? Har kurset været med til at rykke dig?
Kurset har rykket mig meget fagligt. Jeg er relativt ny lærer og er samtidig den eneste design og arkitektur-lærer på min skole. Derfor har jeg ikke haft kolleger at sparre med på daglig basis i forhold til det faglige. I den forbindelse har kurset givet mig en stor faglig balast, netop fordi det er så målrettet undervisning, som det er. Personligt har kurset også gjort mig mere bevidst om min egen måde at undervise på, og hvordan jeg er i underviserrollen.

Hvordan har det været at implementere det, som du har lært på kurset, til din egen praksis?
Jeg skulle lave et undervisningsforløb sideløbende med kurset og som en del af eksamensopgaven. Der har løbende været mulighed for feedback og spørgsmål til mine undervisere. Derfor har jeg følt mig godt støttet i at implementere læringen i min egen undervisning. Værktøjer som 6C-modellen og diverse Brain Breaks er lavet på en måde, så de er køreklar og ret nemme at integrere i undervisningen. Det har været en stor hjælp.

Hvad var det vigtigste, du tog med dig fra kurset - og vil du anbefale det til andre?
Kurset har givet mig en bank af øvelser og metoder, som jeg helt konkret kan bruge, hvilket har været det mest givende rent fagligt. Derudover har kurset også være en god mulighed for at sparre med fagkolleger fra andre steder i landet. Det har været super-inspirende at møde de meget engagerede medkursister og få stor inspiration og idéer fra dem. Det fungerede ret godt med nogle intense og spændende dage sammen med de andre kursister, hvor man også fik mulighed for museums- og restaurantbesøg i fællesskab.
Jeg vil klart anbefale kurset til andre. Kurset giver nogle meget konkrete og brugbare værktøjer til, hvordan man kan undervise i design og arkitektur. Desuden bliver man en del af et fælleskab af inspirerende medkursister, hvor man kan dele og modtage faglig sparring og tricks i forhold til at være designlærer. Jeg er rigtig glad og taknemmelig for at kunne få sådan et kursus.

Om 6C-modellen
6C-modellen er en iterativ metode til at strukturere kreative processer. Modellen guider gennem forskellige faser i en designproces og giver konkrete værktøjer til at udvikle idéer og løse komplekse problemer. De seks faser i 6C-modellen er Collaborate, Collect, Comprehend, Conceptualize, Create,  Communicate. Modellen er udarbejdet af Silje Kamille Friis og Anne Katrine Gelting.

Nu kan du tilmelde dig 'Design i praksis for undervisere'
Underviser du på en ungdomsuddannelse eller i folkeskolens udskoling? På Designskolen Koldings kursus ’Design i praksis for undervisere’ lærer du at bruge designtænkning til at udvikle din undervisning og tilrettelægge projektforløb med fokus på innovation og entreprenørskab. Du bliver trænet i designmetoder som brugerinvolvering, idégenerering og prototyping. Du skal ikke kun være oppe i dit hoved, men også ’tænke’ med hænderne. Derfor veksler undervisningen mellem oplæg og en praksisnær tilgang, hvor du selv afprøver de enkelte metoder, så du er klædt på til at tage dem i brug efter kurset.

6C-designmodellen er blevet et vigtigt værktøj for Kasper Toft Madsen, når han underviser i faget design og arkitektur på Aarhus Gymnasium, Tilst. Modellen, som han stiftede bekendtskab med på Designskolen Koldings kursus "Design i praksis for undervisere", er udarbejdet af Silje Kamille Friis og Anne Katrine Gelting.

6C-designmodellen er blevet et vigtigt værktøj for Kasper Toft Madsen, når han underviser i faget design og arkitektur på Aarhus Gymnasium, Tilst. Modellen, som han stiftede bekendtskab med på Designskolen Koldings kursus "Design i praksis for undervisere", er udarbejdet af Silje Kamille Friis og Anne Katrine Gelting.