nyhed
Susanne Skovbo Agesen og Mette Stentoft Nielsen arbejder som uddannelsesvejledere i Thisted Kommune, hvor de vejleder unge fra 7. klasse til 30 år om ungdomsuddannelser.
25 apr. 2023 / Efter- og videreuddannelse

Færre ord, mere refleksion

”Den anderledes tankegang fra designtænkningen i det pædagogiske felt har givet et større perspektiv og en anden måde at tilgå de vejledte.”
Af Marianne Baggesen Hilger

Sådan siger Susanne Skovbo Agesen og Mette Stentoft Nielsen. De er kolleger og arbejder som uddannelsesvejledere i KUI Vejledning (Den koordinerende Ungeindsats) i Thisted Kommune, hvor de vejleder unge fra 7. klasse til 30 år om ungdomsuddannelser. 

I efteråret 2021 deltog de sammen i kurset Designbaseret procesfacilitering (eksekvering), som udgør et af modulerne på Diplomuddannelsen i Strategisk Design og Ledelse på Designskolen Kolding. 

Vi er nysgerrige på at finde ud af, om kurset levede op til forventningerne, og om de bruger de indsigter og værktøjer, de fik med sig, i deres hverdag.

Hvorfor valgte I at tilmelde jer kurset?

- Under corona deltog vi i et webinar med en uddannelsesvejleder om synlig vejledning. Han havde erfaringer fra forskellige moduler, blandt andet ”Designbasereret procesfacilitering”. Det lød interessant, så vi tilmeldte os som et af de to valgfrie moduler i vores diplom i ”Diplom i Uddannelses-, Erhvervs- og karrierevejledning” (DUEK) for at få et andet greb på vejledning og en mere kreativ og synlig tilgang til vejledningen. Vi tilmeldte os også for at udfordre os selv i andre sammenhænge end de pædagogiske. 

Hvordan var jeres oplevelse af kurset? Var det fx anderledes end andre kurser, I har været på?

- Vi oplevede kurset med en helt anden kreativ tilgang og med fokus på designprocesser som en måde at tænke undervisning og kommunikation på. Undervisningen bar præg af praktiske og anderledes opgaver og øvelser, end vi er vant til. Mødet med de andre kursister, som kom fra helt andre brancher, var et frisk pust og givende i forhold til at bidrage med andre perspektiver. 

Hvordan bruger I indsigterne og værktøjerne fra kurset i dag?

- Vi har udarbejdet et gruppevejledningsforløb for elever i 8. klasse, der ikke er vurderet uddannelsesparate. Vi arbejder med forskellige temaer: Min livsfortælling, motivation, samarbejde, styrker. I forløbet bruger vi greb for designtænkningen og faciliterer processerne med inspiration fra modulet. 

Vi arbejder meget visuelt og ”gørbart”. Hver elev får en ”Datawall”, som de hænger materialer på og fremviser i slutningen af forløbet. Vi arbejder bl.a. med ”Aktiv Lytning”, LEGO og Moodboard. Lokalet er indrettet ud fra elementer fra ”Iscenesættelsesstjernen”. Der er ”bordkort”, musik og velkomst. 

Eleverne har efterfølgende givet udtryk for at de har følt sig velkomne i et trygt rum. Vores oplevelse er, at de designbaserede opgaver giver mulighed for en anden måde at reflektere på fremfor den verbale, som for nogle elever kan være svær. Vi oplever, at det visuelle bidrager til en større forståelse af egen situation og muligheder. 

Har kurset været med til at rykke jer fagligt?

- Ja, det har det. Vi har fået øje på en anden tilgang til vores vejlederpraksis, som har potentiale i mange henseender. Det har givet os en bevidsthed om at begrænse vores ord overfor dem, som vi vejleder, og måske mere bruge metoderne til at få dem til at udtrykke sig og reflektere. 

Hvordan har det været at implementere det, som I har lært på kurset, til egen praksis? Har det været nemt eller udfordrende?

- I forhold til egen praksis har det været en fordel, at vi har været to kolleger afsted på samme modul. Vi har kunnet sparre med hinanden og idéudvikle sammen. Udfordringen kan være at implementere metoderne fra designtænkningen ud i egen organisation. 

Hvad var det vigtigste, I tog med jer fra kurset og har givet jer størst værdi?

- Den anderledes tankegang fra designtænkningen i det pædagogiske felt har givet et større perspektiv og en anden måde at tilgå de vejledte. 

Vil I anbefale kurset til andre?

- Vi kan anbefale kurset, da det giver vinkler på procesfacilitering og i vores regi facilitering af de mange møder, vi deltager i. Det giver også andre og spændende muligheder i undervisnings- og vejledningsmødet. Vi kan også anbefale modulet, fordi forskellige professioner mødes på tværs i en ny kontekst. 

“Vi har fået øje på en anden tilgang til vores vejlederpraksis, som har potentiale i mange henseender. Det har givet os en bevidsthed om at begrænse vores ord overfor dem, som vi vejleder, og måske mere bruge metoderne til at få dem til at udtrykke sig og reflektere. Susanne Skovbo Agesen og Mette Stentoft Nielsen, uddannelsesvejledere i Thisted Kommune”