30 sep. 2024 /

Flere måder at være i verden på

Ny forskning skal afdække, hvordan design kan fremme legefællesskaber for neurodivergente børn
Af Charlotte Melin

På Designskolen Kolding er et nyt forskningsprojekt under ledelse af Ph.d.-studerende Zanitha Hamilton Månegaard i gang med at gentænke design og leg for børn med diagnoser som ADHD og autisme. Projektet, der løber frem til 2027, udforsker, hvordan vi kan skabe inkluderende legefællesskaber gennem kritiske handicapstudier og pluriversal design – tilgange, der anerkender flere måder at være i verden på.

En overset gruppe i legefællesskaber
Mange neurodivergente børn kæmper med at finde plads i sociale aktiviteter. Zanitha Hamilton Månegaard, der er mor til en autistisk dreng, har selv oplevet, at neurodivergente børn ofte bliver presset til at lege "rigtigt", i overensstemmelse med neurotypiske normer.

"Hovedparten af forskning om neurodivergente børn er klinisk, hvor fokus er på at stille diagnoser, der lærer børnene at maskere sig selv," forklarer Zanitha.

"Der findes minimal forskning, der fokuserer på leg som et rum for neurodivergente børn til at være sig selv. Derfor sigter dette projekt mod at skabe viden om miljøer, hvor børnene kan trives og udvikle sig gennem leg."

Fra universelt design til pluriversal design
En central ambition i forskningen er at flytte fra mere traditionelle metoder inden for universel design til en pluriversal tilgang, som omfavner mangfoldighed i menneskelige oplevelser. I stedet for at fokusere på én enkelt måde at designe på, udforsker projektet, hvordan leg og design kan skabe flere muligheder for inklusion.

Gennem neurodivergente perspektiver sigter projektet mod at udfordre de konventionelle tilgange til inklusion og undersøge, hvordan leg og design kan muliggøre flere måder at være i verden på. Projektet undersøger, hvordan co-design-metoder, hvor børnene selv deltager aktivt, kan bruges til at udvikle legefællesskaber eller rum til leg, der passer til deres individuelle behov og interesser. Gennem workshops og prototyping bliver neurodivergente børn inddraget i at skabe fremtidens legemiljøer.

Bevica-partnerskab
I samarbejde med Bevica Fonden fokuserer projektet også på at udvikle designpraksisser, hvor lege som en stemning bliver central. Dette kan bruges både i designpraksis og skoleregi. Målet er at inspirere både akademikere, designere og pædagoger til at tænke anderledes om leg og inkludering af neurodivergente børn i det sociale fællesskab.

- Vi forventer, at forskningsprojektet vil levere nye teorier og praktiske redskaber, der kan styrke de pædagogiske rammer i skoler og institutioner samt skabe flere muligheder for leg og læring for alle børn, uanset deres neurologiske profil, siger Zanitha Hamilton Månegaard.

Optimistisk fremtid for legens potentiale
Forskningsindsatsen åbner døren for en ny måde at tænke leg og design på, som ikke blot skaber flere muligheder for neurodivergente børn, men som også kan styrke fællesskaberne i børns hverdag.

- Jeg håber, at resultaterne vil føre til større forståelse for de forskellige måder, børn kan udtrykke sig på gennem leg, og at dette vil danne grundlaget for en fremtid, hvor flere børn kan deltage i meningsfulde legeaktiviteter, slutter Zanitha Hamilton Månegaard.

Forskningsprojektet forventes afsluttet i april 2027.