15 jun. 2015 / Uddannelse og forskning

Folketingskandidater: Styrk Koldings designuddannelser

Danske virksomheder har brug for dygtige designere.
Af Charlotte Melin

Marlene Borst Hansen, MF (RV) og Ellen Trane Nørby, MF (V) vil arbejde for at styrke de videregående designuddannelser i Kolding. Sådan lød udmeldingen, da de to sydjyske folketingsmedlemmer gæstede Designskolen Kolding her fire dage før valget.

Udmeldingen lægger sig op af den netop offentliggjort analyse fra Undervisnings- og forskningsministeriet, som der ud over også anbefaler, at uddannelsernes indhold ændres, så der skabes et stærkere match mellem de studerendes kompetencer og arbejdsmarkedets behov.

Designskolen Kolding skal styrkes og være med til at løfte Danmark til verdens 5. modeklynge. Det skal blandt andet gøres ved at samle flere videregående designuddannelser i Kolding og ved at styrke matchet mellem arbejdsmarkedets efterspørgsel og de studerendes kompetencer.

- Den danske modebranche er i vækst, og med en eksport på 25 milliarder kroner i 2014, er det et erhverv med stor betydning. Det skal understøttes. Vi har en målsætning om, at Danmark skal være verdens 5. modeklynge, men vi får ingen vækst, hvis ikke vi har dygtige medarbejdere til at drive væksten. Derfor skal designuddannelserne styrkes. Det kan vi gøre ved at samle flere af de videregående designuddannelser, herunder beklædningsdesignuddannelsen, i Kolding sådan som ekspertudvalget om fremtidens designuddannelser har foreslået. Det vil skabe et stærkere fagligt miljø, så vi kan uddanne unge designere, der kan møde fremtidens behov, udtaler Markene Borst Hansen.

- Vi har en række stærke virksomheder, der lever at stærkt design her i området. Bestseller, LEGO, Ecco, for at nævne nogle få. Dygtige designere er en del af den type medarbejdere, de har brug for. Derfor har vi brug for stærke designuddannelser her på Designskolen i Kolding, og vi skal skabe designuddannelser, der giver de studerende en større forståelse for hele produktionsprocessen, slutbrugeren, designet og en bedre forståelse af IT og forretningsdrift. En samling af de del af de videregående designuddannelser i Kolding, som udvalget anbefaler, vil styrke fagligheden og vores virksomheder på lang sigt, slutter Ellen Trane Nørby.