Karen Feder
01 apr. 2024 / Uddannelse og forskning

I Kina leger børn ikke

I Kina holder børn op med at lege, når de fylder seks år. Det viser en stor undersøgelse, som studerende på Designskolen Kolding har lavet. Leder af Design og Leg, Karen Feder, fortæller om undersøgelsen i Jyllands-Posten.
Af bw@dskd.dk

Når kinesiske børn, fylder seks år, forsvinder legetøj ud af hjemmet. Tilbage er i bedste fald tusher, spil og nogle bamser. Det betyder, at kinesiske børn har svært ved at være kreative, i Danmark skal vi med andre ord ikke være bange for, at kineserne tager innovativt førergreb.

Det siger Karen Feder, leder af Design og Leg på Designskolen Kolding, til Jyllands-Posten:

- I Danmark er der pisket en stemning op om, at vi er ved at blive overhalet af kineserne, og at vi skal lave Pisatest og sende vores børn i heldagsskole for at kunne hamle op med dem. For mit vedkommende blev jeg beroliget. De kinesiske børn er virkelig dygtige i skolen, og vi kan bestemt lære meget af deres tilgang til faglig dygtighed og koncentration, men indenfor områder som kreativitet og selvstændig tænkning ser jeg slet ingen grund til bekymring, siger Karen feder til Jyllands-Posten.