Innovation til lands og vands
- Hos VIKING har vi en nul-fejls kultur. Vi producerer sikkerhedsudstyr, og derfor skal vores produkter virke. Vi har 100% kontrol i alle faser. Det er svært at få til at hænge sammen med almindelig produktudvikling, hvor man skal turde fejle for at finde nye løsninger.
Det fortæller Merete Erenskjold Kristensen, Manager af forretningsenheden PPE Engineering Water ved VIKING og dermed ansvarlig for udvikling af sikkerhedsbeklædning til havs.
Som udviklingschef var hun blandt deltagerne på en workshop arrangeret af D2i – Design to innovate, med det formål at give VIKING nye værktøjer til produktudvikling. Værktøjer, der både kunne kombinere radikal nytænkning med gældende specifikationer.
- Vi har altid været superstærke på de funktionelle aspekter af design, fortæller Merete Erenskjold Kristensen.
- Vores produkter skal opfylde en lang række lovkrav, og det fungerer rigtigt godt lige nu. Men hvordan vil markedet se ud om fem eller ti år? Vi vil gerne blive bedre til at arbejde med innovation, men vi manglede input til, hvordan vi kunne få fat i hele virksomhedskulturen og få skabt mere helhedstænkning i forhold til produktudvikling.
Helt nye måder at arbejde på
Samarbejde på tværs i virksomheden blev et omdrejningspunkt i tilrettelæggelsen af designkonsultationen, fortæller Kim Aagaard Holm, designkonsulent og facilitator af workshoppen, hvor deltagere fra flere afdelinger deltog:
- Viking skulle finde ud af, hvad det var, de var gode til i de forskellige afdelinger. Derfor lavede vi en øvelse bestående af flere værktøjer sammensat i en proces, som vi kaldte ’The Next Big Viking Thing’. Her skulle de blandt andet prøve at lave en prototype på en time. Det var utroligt effektivt til at illustrere parathed og fastholdelse af fokus i en udviklingsproces, siger han.
Og netop den øvelse fremhæver Merete Erenskjold Kristensen også som noget, hun særligt husker:
- Alle var på udebane den dag, og det førte til, at vi begyndte at sætte nogle fælles ord på vores arbejde. Vi legede os igennem en masse ting, så der blev åbnet op for en masse kreativitet. På et tidspunkt skulle vi fremlægge vores ideer via rollespil, og så sad min kollega pludselig der med paryk på og grinede. Vi foretog simpelthen et ordentligt ryk den dag, fortæller VIKING-manageren og supplerer, at flere af værktøjerne nu er blevet en fast del af processen hos VIKING, når der skal arbejdes med produktudvikling:
- Designkonsultationen fik os til at forstå, at udvikling og kreativitet ikke kun er noget, der ligger i udviklingsafdelingen. Vi har fået skabt nogle nye faser i vores innovationsarbejde, så udviklingsideer nu kommer fra alle steder i virksomheden. For eksempel er der kommet forslag til nye produktionsmetoder fra folkene i produktionen. Det har givet os helt nye måder at samarbejde på,
slutter Merete Erenskjold Kristensen.