Der bygges prototyper online
30 nov. 2020 / Kurser og efteruddannelse

Kreative sammen hver for sig

En kasse med modellervoks, piberensere, vatkugler og pap skaber engagement og nærvær på onlinekursus i designmetoder for ansatte i Kolding Kommune
Af Charlotte Melin

Teams, Zoom, Google hangouts, Skype. Da samfundet lukkede delvist ned i foråret, åbnede et helt nyt univers online. Verden over blev vi dus med diverse tjenester, der gør det muligt at holde møder og deltage i kurser sammen, men hver for sig.
Og alt imens vi er blevet fortrolige med mute, chat og breakouts voksede følelsen af at være på afstand uden den nære kontakt, som det fysisk møde tilbyder. Det er svært at holde fokus i timevis med blikket stift rettet mod computerens skærm. Fristelsen til at slukke for mikrofonen og kamera for lige at besvare en vigtig mail, sætte en vask over eller hente en kop kaffe er til tider stor.

En brugerrejse rejser sig
To undervisere på Designskolen Koldings efter- og videreuddannelse har knækket koden. Kerstin Bro Egelund og Sara Velsing Groth har igennem en årrække undervist medarbejdere og ledere fra virksomheder og offentlige institutioner i at bruge designmetoder. Kursusforløbet er en indføring i designerens værktøjskasse, hvor deltagerne bl.a. lærer at skabe prototyper og visualisere de udfordringer, de hver især bringer med på kurset. Det kan være en brugerrejse for en borger i den offentlige forvaltning. Eller måske et koncept for en event. Alt kan i princippet visualiseres.
- Dét at man sidder med et konkret materiale i hænderne og bygger prototyper er en af grundstenene i designtænkning. I sådan en proces opstår ideerne undervejs og det koncept eller den brugerrejse, som du sidder og arbejder med, bliver pludselig langt mere tydelig, ikke bare for dig selv men også for de brugere eller samarbejdspartnere, der bliver præsenteret for prototypen, fortæller Kerstin Bro Egelund.

Lim, saks, papir
Men det praksisbaserede kursus i designmetoder har også vist sig at fungere ud over alle forventninger online.
- Dét at kursusdeltagerne kastes ud i øvelser, hvor de skal bruge kroppen og have gang i hænderne for at skabe selv, giver et meget stort engagement og en følelse af nærvær, selvom vi sidder på afstand af hinanden, fortællere Kerstin Bro Egelund.
Et af grebene er en materialekasse. På et netop afsluttet efteruddannelsesforløb for 16 ansatte i Kolding Kommune modtog hver deltager en pakke med posten fyldt med vatkugler, papir, post it´s, lim, saks, tuscher, piberensere og modellervoks, som de skulle bruge til at bygge prototyper af. I løbet af de seks dage, kurset varede, formede deltagerne fra hjemmekontoret hver deres tableauer.
Én af deltagerne, Linette Brix Nikolajsen, har haft stor glæde af at blive introduceret til designerens værktøjskasse i sit daglige arbejde som socialrådgiver. - Det var spændende, selvom det foregik online, fortæller hun begejstret. Bænket foran sin computerskærm blev hun kastet ud på ukendt grund og skabte en fysisk prototype af borgernes rejse ind i Kolding Kommunes Socialforvaltning for unge, hvor hun til dagligt arbejder.
- Selvom det foregik på en skærm, havde jeg en oplevelse af, at vi var sammen hele tiden. Når hænderne skulle i brug under kursusforløbet rettede hun og de øvrige deltagere computerens kameralinse imod de tegninger og prototyper, som de hver især skabte undervejs for at diskutere de forskellige visualiseringer, der voksede frem.

En ice breaker
Og netop den måde at arbejde på åbner et helt nyt univers for mange, forklarer Kerstin Bro Egelund.
- Det er kun muligt at forklare sig et hvis stykke med ord. Når du bygger din løsning, bliver det helt konkret. Alle kan forstå det. Metoden svarer jo til hvis, jeg skulle forklare dig hvordan et foto, som du ikke kan se, ser ud. Det er meget svært.
Netop designmetodernes praksisnære hands on undervisning har være en ice breaker, selvom kurset er forgået på fysisk afstand af hinanden. Linette Brix Nikolajsen fik løbende tilbagemeldinger fra de andre deltager og hendes arbejde med prototypen har siden vist sig at rykke elementært ved den måde, som socialforvaltningens borgere nu bliver mødt på:
- Når vi tidligere har gennemført børnefaglige undersøgelser med de berørte parter, bl.a. forældre, børn og skolelærere, har vi haft en tendens til at tage udgangspunkt i os selv som fagpersoner. Det har vi nu ændret og gjort langt mere effektivt. Vi har fjernet mængden af de forudgående fagmøder og under selve undersøgelsen, gør vi nu brug af visualisering, så de involverede parters oplevelser af situationen er tydeligt for alle. At bruge visualisering som redskab skaber et fælles billede af situationen, slutter hun.

Faktaboks
Designskolen Kolding udbyder kurser for virksomheder og offentlige organisationer, som ønsker at lære at anvende designtænkning. Designtænkning handler om at frembringe nye, værdiskabende løsninger for og sammen med sine kunder, brugere eller borgere og ikke mindst med udgangspunkt i menneskers behov set i en forretningsmæssig kontekst. 16 medarbejder i Kolding Kommune deltog for første gang i kursuset Tænk som en Designer i efteråret 2020. Grundet COVID-19 redesignede de to undervisere det praksisnære kursusforløb, så det kunne engagere og involvere deltagerne i online-formatet.