Læserbrev
Designskolen Kolding er en akademisk og dybt seriøs uddannelse. Derfor insisterer vi på, at blive kaldt studerende og ikke elever. Vi insisterer derudover på, at tale på vores egne vegne, og her vil vi give jer vores syn på den debat, som vi mener er blæst ud af proportioner.
Designskolen Kolding er en uddannelse med højt fagligt niveau, men samtidigt en uddannelse, der ikke kan tåle flere nedskæringer. Som studerende på Designskolen Kolding, har vi de seneste år oplevet store nedskæringer og voldsomme omstruktureringer. Det har resulteret i stor debat blandt andet på www.idoart.dk og i Politiken om designskolernes faglige kvalitet.
Når en institution gennemgår store omstruktureringer, er det svært at komme igennem, uden at der opstår forvirring; men forvirring er ikke det samme som forværring. På Designskolen Kolding oplever vi i disse dage en særdeles positiv udvikling - vi studerende er gået i dialog med skolens ledelse, og det er allerede muligt at se, at kommunikationen er forbedret og dermed er forvirringen også blevet mindre.
Den aggressive tone i debatten omkring designskolernes kvalitet har været relativt uberettiget. På Designskolen Kolding har vi ikke oplevet nedskæringer i undervisningstimerne. Vi har mulighed for undervisning i op til 5 dage om ugen. På Designskolen Kolding oplever vi endda, at mere af vores undervisning kommer fra meget kompetente designere fra hele verden og undervisningsniveauet er i modsætning til den igangværende debat blevet styrket.
Undervisningen er det vigtigste vi har, men på grund omstruktureringerne, går vores værksteder igennem en ombygningsprocess lige nu. Det har ikke været klart og tydeligt for os studerende, præcis hvorfor værkstederne periodevis har været nedlagt, og det har skabt frustration, da designprocessen går hånd i hånd med håndværket.
Disse værkstedsombygninger har betydet, at det ikke altid har været muligt, at få det bedste ud af undervisningen. Men værkstederne bliver forbedret – til stor gavn for os studerende. Dette eksempel underbygger jo blot, at skolen oplever udfordringer i kommunikationen mellem ledelse og elever, men viser også, at informationen er ved at nå ud til os studerende. Det kan også være svært at tale om design.
Designbegrebet dækker over så meget, at det umuligt kan forklares på få linjer. Men vi forsker, underviser og studerer os frem til løsninger. Vi er verdensmestre i problemløsning, og kan med vores til tider eksperimenterende arbejdsmetoder, formidle på en helt anden måde end den gængse akademiker. Vi rører folk og taler et sprog som alle kan forstå. Kreativitet er ikke noget, der kommer flyvende ned fra himlen som den gjorde i guldalderen - den kan trænes, manipuleres og tvinges frem. Og det er det vi gør her på skolen.
Designskolen Kolding uddanner specialister og eksperter, dette kan ikke lade sig gøre, hvis der sker flere nedskæringer. I Danmark profilerer vi os på, at vi satser på innovation og design – det er bare ikke muligt, at opretholde en uddannelse, der skaber de dygtigste designere, hvis uddannelsen konstant er underlagt besparelser.
Iris Bakker (formand for DSR), Marie Kathrine Jensen, Lukas Andreas Møller Holgersen, Nanna Graversen, Anne Nørholm Iversen, Clara Johanne Mahler og Rikke Vorm. - studerende på Designskolen Kolding