01 apr. 2024 / Uddannelse og forskning

Nye bæredygtige designuddannelser i Kolding

Designskolen Kolding foreslår fire nye uddannelser med fokus på bæredygtighed, ny teknologi, håndværk, pædagogik
Af Katrine Worsøe

Hvordan kan vi skabe flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele landet? Det har regeringen og en række politiske partier sat sig for at finde ud af. Alle universiteter og øvrige videregående uddannelsesinstitutioner er derfor blevet bedt om hver især at udarbejde en institutionsplan med ønsker, som peger frem mod 2030. Som led i det store uddannelsesmæssige puslespil har Designskolen Kolding foreslået udbud af fire nye uddannelser, der har fokus på bæredygtighed, ny teknologi, håndværk, pædagogik og som en sidegevinst en bedre kønsmæssig balance i Campus Kolding.

Den første nye uddannelse, Designskolen Kolding har fremsat ønske om, er en kandidat, skabt i samarbejde med de tekniske uddannelser. Formålet er at styrke både det teknologiske og kunstneriske forsknings- og undervisningsmiljø og udvikling af teknologiske løsninger, der er brugervenlige og æstetisk appellerende. Men et ikke uvæsentligt parameter for den nye kandidat er også at skabe en bedre kønsbalance i uddannelsesmiljøet i Kolding.

- Om vi kan lide det eller ej, så har de forskellige studier forskellige kønsskævheder, og det er af stor betydning for bosætning og fastholdelse i et område, at studietiden også er den tid, hvor man danner par og efterfølgende slår sig ned. I Kolding er der for eksempel en række eksisterende vidensmiljøer inden for design, humaniora, økonomi og entreprenørskab med mange kvindelige studerende. Det er samtidigt studier, som fagligt kan krydsbestøve og krydsbestøves af fx nye ingeniøruddannelser på campus. Vi vil derfor appellere til, at Campus Kolding på sigt bliver udvidet med data-, it- og ingeniørstuderende, som vores egne designstuderende kan samarbejde med, siger rektor for Designskolen Kolding, Lene Tanggaard.

Samarbejde med Arkitektskolen Aarhus
En uddannelse i interiørdesign i samarbejde med Arkitektskolen Aarhus står som nummer to på Designskolen Koldings ønskeliste. Baggrunden er, at den grønne omstilling fordrer, at en større andel af den eksisterende bygningsmasse bliver transformeret og genanvendt til nye formål. Derfor er der et behov for at styrke de faglige kompetencer inden for arbejdet med interiør og bygningers indre æstetik, understreger Lene Tanggaard:

- Uddannelsen i interiørdesign vil kunne koble design og arkitektur på måder, der har været glemt i mange år, men som den danske arkitektur- og designtradition er verdensberømt for. Det 21. århundredes interiør er komplekst og man skal som designer kunne forholde sig til både tekniske, atmosfæriske og materialemæssige aspekter. Mængden af krav og regler, der skal overholdes i nutidens byggeri, er så omfattende, at kompleksiteten ofte håndteres gennem reduktion, og derfor ser hovedparten af interiører ud på samme måde. Det gør de fysiske rammer ens og er dermed ikke stimulerende for de mennesker, der færdes, arbejder og bor i dem.

Kunstnerisk professionsbachelor
På Designskolen Koldings liste over forslag til nye uddannelser står også en kunstnerisk professionsbachelor i et regionalt funderet samarbejde. Kolding har historisk tradition for at arbejde med sølv og korpus, og flere lokale kulturinstitutioner har fokus på dette område.

- Her ønsker vi en praksisnær uddannelse, der kobler traditionelle håndværksteknikker og dybdegående materialeforståelse med ny teknologi og fremtidens produktionsformer. Uddannelsen skal indeholde et stærkt fokus på innovation og entreprenørskab for at sikre, at dimittenderne kan bidrage aktivt til udviklingen af erhvervs- og kulturliv, siger Lene Tanggaard.

Kandidat i design og pædagogik
Endelig har Designskolen Kolding foreslået en kandidatuddannelse i anvendt design og pædagogik på tegnebrættet sammen med UC SYD i Kolding. Baggrunden er, at pædagoguddannelsen har svært ved at rekruttere nye studerende og der er derfor brug for at gøre pædagogfaget endnu mere attraktivt.

- Vi ønsker at etablere en uddannelse i anvendt design og pædagogik, hvor designfaget tænkes som en metode og en tilgang til at udvikle det pædagogiske arbejde. Sammen med UC SYD vil vi kunne give pædagoger, som er uddannet i Kolding og i det sønderjyske område, mulighed for at udbygge deres uddannelse med en kandidat i anvendt design og pædagogik. Vi tror, at det både vil kunne styrke både rekrutteringen til grunduddannelsen og de studerendes lyst til at blive i området, slutter Lene Tanggaard.

Den 12. januar var der deadline for indlevering af uddannelsesinstitutionernes institutionsplaner, der beskriver, hvordan vi kan få ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark”. Planerne for de enkelte institutioner er sendt til Uddannelses- og Forskningsministeriet med henblik på drøftelse i den brede politiske aftalekreds.