16 mar. 2021 / Uddannelse og forskning

Stadig flere vil studere på Designskolen Kolding

Antallet af ansøgere til designuddannelsen i Kolding er steget for andet år i træk
Af Charlotte Melin

På trods af faldende ungdomsårgange, en øget søgning mod storbyerne og en tendens de senere år til ikke at lade lysten råde i studievalg, tegner det  til, at de unge går imod strømmen.
De seneste to år har Designskolen Kolding oplevet en stigning i antallet, der søger ind på bacheloruddannelsen. 460 har i år lagt billet ind på en af de eftertragtede pladser på studiet, det svarer til 14 procent flere end sidste år, hvor antallet af ansøgere også voksede med mere end 10 procent.
Den udvikling glæder prorektor og ansvarlig for optag, Lone Dalsgaard André, der også giver sit bud på, hvad den forøgede interesse kan skyldes:

- Med en designuddannelse får man mulighed for at arbejde med det kreative på flere forskellige måder og på tværs af faglinjer. Det giver den studerende mulighed for at tilrettelægge sit uddannelsesforløb, så det giver mest mulig mening for den enkelte. Og det tiltaler mange. Når studerende søger ind på Designskolen Kolding, vælger de ikke ét job, de skal have resten af livet. De vælger en livsstil med mange mulige karriereveje og et professionelt netværk, der åbner døre ikke bare i Danmark men til hele verden, siger hun.

Alle ansøgere skal nu til at forberede sig på Designskolen Koldings optagelsesprøve, der finder sted i weekenden den 10.-11. april. Grundet Corona-virus foregår optagelsesprøven online. Omkring hver 6. ansøger ventes at bliver optaget på uddannelsen.