24 jun. 2021 / Projekter

Unge skal være med til at udvikle fremtidens kulturskoler

Hvad betyder fysiske rum for, om unge og børnefamilier kaster sig over musik, teater eller kunst i fritiden? Designskolen Kolding deltager i ny satsning i Vejle
Af Charlotte Melin

Nogle rum inspirerer og giver lyst til at blive, andre det modsatte. Det er netop rummenes betydning, som Vejle Musik- og Kulturskole og Vejle Bibliotekerne skal undersøge i en ny satsning fra Kulturministeriet, som på landsplan skal gøre kulturskolerne mere attraktive for flere børn og unge. Modelforsøget hedder ’Rammer der rummer’, og her skal Vejle Musik- og Kulturskole og Vejle Bibliotekerne i samarbejde med Designskolen Kolding og Rytmisk Musikkonservatorium sammen med børn, unge og familier undersøge, hvordan fysiske rum kan give lyst til at dyrke musik, kunst og litteratur i fritiden.

Modelforsøg
Forsøgene kommer til at foregå på biblioteket i Vejle, i et eller flere kulturhuse, i Ungehuset Værket og andre steder, hvor børn, unge og familier har lyst til at komme og være. Om ’Rammer der rummer’ fortæller Kultur- og Sundhedsdirektør i Vejle Kommune Sofie Plenge:
- Jeg er glad for, at vi er kommet med i modelkommuneforsøgene, der er den største satsning på området fra Kulturministeriet i mange år. Modelforsøget spiller godt ind i udviklingen af vores kulturbygninger i Vejle Kommune og ambitionerne om at skabe gode kulturmiljøer, som børn og unge har mulighed for og lyst til at være en del af. Her betyder det noget, hvor vi er, og hvordan vi indretter os. Er der en inspirerende atmosfære, og hvad betyder det for forskellige grupper? Jeg tror på, at det har betydning for, om man har lyst til at deltage og udfolde sig musisk og kreativt.

Fastholde børn og unge
’Rammer der rummer’ har fået støtte af puljen ’Grib engagementet’. Der er i alt tyve forsøg, som skal give ny viden om, hvordan musik- og kulturskolerne kan tiltrække og fastholde flere børn og unge.
Projektet varer året ud, hvor der bliver arbejdet i tre spor i Vejle og i centerbyerne. De kan bestå af alt fra workshops til re-designs af fysiske rum, så børnefamilier og unge får nye miljøer, der matcher deres behov og interesser.
Den proces ser de frem til hos Designskolen Kolding, siger Adjunkt Karen Feder, som uddyber:

- Vi glæder os meget til at være en del af processen. Som designere har vi en særlig viden omkring, hvordan man sætter brugerne i fokus. Vi vil undersøge, hvad der fysisk understøtter den gode oplevelse når børn og unge spiller musik, teater og laver billedkunst. Vi skal også eksperimentere med hvordan en nytænkning af rummene og atmosfæren kan skabe kreative fællesskaber imellem mennesker.

Rytmisk Musikkonservatorium
Kreative miljøer kan imidlertid ikke inspirere alene. Derfor deltager Rytmisk Musikkonservatorium også i projektet, hvor de ifølge rektor Henrik Sveidal vil sikre, at underviserne på musik- og kulturskolen er klædt på til at undervise og inspirere i nye fysiske omgivelser.

- Unge har en enorm skaberlyst, som ofte spirer, når de får plads. Men det kræver også noget af medarbejderne på kultur- og musikskolerne at give slip, og derfor ser vi på Rytmisk Musikkonservatorium frem til at vise, hvordan man ved at slippe styringen kan motivere unge musikere endnu mere.